Eye-tracking in science education
Eye-tracking is common method used in research in psychology, sport, driving, etc. However, in science education research it is rather new methodological approach. In my oppinion, it has great potencial for better understanding of students' way of thinking, their strategies when solving problems in physics, etc. That is why I am excited I have chance to carry out research by this method. Particularly, I use TX300 equipment by Tobii, which records eye-movements with frequency 300 Hz.
References
- Kekule, M. (2014) Výzkum pomocí oční kamery ve fyzikálním vzdělávání, Scientia in educatione 5(2).
- A note about eyetracking at matfyz.cz.
- Kekule, M. (2015) Metoda oční kamery (eye-trackeru) při výzkumu řešení úloh z fyziky žáky SŠ a VŠ, Matematika-fyzika-informatika 24(2).
- Kekule, M. (2014) Students’ approaches when dealing with kinematics graphs explored by eye-tracking research method In: Bilsel, A., Garip, M. U. Proceedings of the Frontiers in Mathematics and Science Education Research Conference, FISER' 2014. Science Education research Group as Eastern Mediterranean University: Famagusta. 2014. pp. 108-117. //In Special issue of EUROPEAN JOURNAL OF SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION, ISSN 2301-251X .
Contact martina.kekule@seznam.cz
Eye-tracking ve výzkumu přírodovědného vzdělávání
Eye-tracking v překladu znamená „stopování očí“ a opravdu se jedná o metodu, která umožňuje sledovat oční pohyby. Metoda se už vcelku dlouhou dobu používá v psychologickém výzkumu, výzkumu výuky sportu a čtení. V přírodovědném nebo přímo fyzikálním vzdělávání se i celosvětově s výzkumem pomocí této metody teprve začíná. Sledování očních pohybů žáka při pohledu na obrazovku umožňuje zjistit zaměření jeho pozornosti na jednotlivé části obrazu. Na obrazovku můžeme promítat například nějakou typickou testovou úlohu a z pozornosti žáka vyvozovat jeho strategii při řešení dané úlohy.
Naše katedra vlastní oční kameru od fy Tobii TX300, která zaznamenává pohyby očí s frekvencí 300 Hz. V současné době pomocí ní realizuju výzkum zaměřený na strategie žáků při řešení úloh z kinematiky.
Publikace
- Přehledový článek o výzkumech v rámci fyzikálního vzdělávání. Princip a limity metody.
Kekule, M. (2014) Výzkum pomocí oční kamery ve fyzikálním vzdělávání , Scientia in educatione 5(2). - Propagační článek na matfyz.cz.
- Článek určený zejména pro učitele v praxi. Ukazuje kvalitativní přístup posuzování strategií žáků při řešení úloh z kinematiky.
Kekule, M. (2015) Metoda oční kamery (eye-trackeru) při výzkumu řešení úloh z fyziky žáky SŠ a VŠ , Matematika-fyzika-informatika 24(2). - Článek prezentující původní výsledky kvalitativního výzkumu zaměřeného na zjišťování rozdílných strategií různých skupin žáků při řešení úloh z kinematiky. Rozdíly byly identifikovány jak mezi žáky s nejlepším a nejhorším výsledkem testu, tak mezi žáky s nejlepším výsledkem testu a těmi, kteří danou úlohu vyřešili správně.
Kekule, M. (2014) Students’ approaches when dealing with kinematics graphs explored by eye-tracking research method In: Bilsel, A., Garip, M. U. Proceedings of the Frontiers in Mathematics and Science Education Research Conference, FISER' 2014. Science Education research Group as Eastern Mediterranean University: Famagusta. 2014. pp. 108-117. //In Special issue of EUROPEAN JOURNAL OF SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION, ISSN 2301-251X .
Odkazy