Didaktika fyziky
Stále zřetelněji se před jeho duchovním zrakem měnilo vakuum v prostor protkaný magnetickými a elektrickými „siločarami“. Přispěly k tomu pokusy, které ukazovaly magnetické siločáry pomocí rozložení železných pilin, stejně jako poznatek, že při magnetických a elektrických jevech vždy spolu působí dva póly, mezi nimiž se prostírá silové pole.
Jeho kolegové ho však nemohli na této pro ně nesrozumitelné cestě následovat.
Thomas Buhrke o Michaelu Faradayovi: Převratné objevy fyziky, Academia 1999, str. 53
E-kniha s náměty na odstraňování žákovských miskoncepcí (2022)
Typické představy žáků
Publikace zaměřená na odstraňování typických chybných představ žáků vytvořené studenty MFF UK a učiteli z praxe. Úvodní teoretické kapitoly Dana Mandíková a Martina Kekule. E-kniha, ISBN 978-80-7378-479-9.
Další recenzované texty (2023)
- Snížení napětí při paralelním zapojení by Roman Dědic.
- Hydrodynamický paradox by David Holý.
- Teplotní roztažnost by Jaroslav Kafka.
- „Stav beztíže znamená, že tam není gravitační síla” by Iva Koblížková.
- Žárovka „požírá“ elektrický proud by Kateřina Tetalová.
Další nerecenzované texty (2020)
- Proč nelze zakřivit dráhu střely máchnutím zbraně a jak to tedy udělat by Jan Fejt.
- Zrcadlo jako zdroj světla by Tomáš Tayari.
Vybrané kapitoly z Didaktiky fyziky
Studijní text pro předmět Didaktika fyziky I na MFF UK.Kapitola 3 - didaktické testy.
Ke stažení ve formátu .pdf.
Tvorba materiálu byla podpořena z Fondu vzdělávací politiky MŠMT na rok 2020, projekt Podpora zkvalitnění přípravy učitelů matematiky, fyziky a informatiky na MFF UK.
Didaktika fyziky I ZS 2020/2021
Seminář 29.9. Souhrnný přehledTéma "Představy žáků"
- Článek Matthews: Learning Science, Some Inshights from Cognitive Science
- Otázky k diskuzi na 13. 10.
Seminář 6.10. Souhrnný přehled
Seminář 13.10. Souhrnný přehled
Téma "Představy žáků - úvod do obecného přemýšlení o tématu"
Prezentace ze semináře.
Záznam ze semináře je pro účastníky skupiny DF I k dispozici v MS Teams v sekci Soubory - Videozáznamy.
Literatura k tématu
- Mandíková, D., & Trna, J. (2011). Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky. Brno: Paido.
- P. Matthews: Learning Science, Some Inshights from Cognitive Science
- Pavel Krtouš: O pohybu a klidu
- A. diSessa: Knowledge in Pieces
- Poster z konference ESERA 2017 I
- Poster z konference ESERA 2017 II
Seminář 20.10. Souhrnný přehled
Téma "Představy žáků "
Prezentace ze semináře.
Prezentace ze semináře - gravitace.
Záznam ze semináře je pro účastníky skupiny DF I k dispozici v MS Teams v sekci Soubory - Videozáznamy.
Literatura k tématu
- Mandíková, D., & Trna, J. (2011). Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky. Brno: Paido.
- www.schoolscience.co.uk/conceptcartoonsset2
- Rosalinda Driverová:
- Making sense of secondary science
- Young people’s images of science
Seminář 27.10. Souhrnný přehled
Téma "Představy žáků "
Prezentace ze semináře - strategie.
Prezentace ze semináře grafy , termika , síla a pohyb .
Záznam ze semináře je pro účastníky skupiny DF I k dispozici v MS Teams v sekci Soubory - Videozáznamy.
Seminář 3.11. Souhrnný přehled
Seminář 10. a 24. 11. Souhrnný přehled
Seminář 1. a 8. 12. Souhrnný přehled
Téma "Co pro mě znamená učit fyziku"
Prezentace jsou dostupné v MS Teams.
Úkol na 15.12.
Jakými způsoby by bylo možné tuto aktivitu začlenit do výuky fyziky na základní a střední škole?
Co realizací této aktivity získáme my jako učitelé a co žáci?
Seminář 15. 12. Souhrnný přehled
Prezentace studentských koláží a myšlenkových map na téma Proč učím fyziku? Co pro mě znamená učit fyziku? A následná diskuze k dané prezentaci. Prezentované koláže jsou dostupné v teamu DFI v sekci Soubory.
- Diskuze nad možnostmi začlenění aktivity i do sekundárního vzdělávání:
- Jakými způsoby by bylo možné tuto aktivitu začlenit do výuky fyziky na základní a střední škole?
- Co realizací této aktivity získáme my jako učitelé a co žáci?
Seminář 22. 12. Souhrnný přehled
Přednáška a cvičení těsně před Vánoci proběhla formou samostudia. Konkrétní pokyny jsou v MS Teamsech.
-
Viz prezentace – Fyzika v hobby v Souborech.
- V první části je zaměřená na preference žáků jednotlivých témat a oborů v rámci fyziky. Zejména na slidu č. 13-18 si projděte témata, obory, které žáci preferují a rozdíly mezi dívkami a chlapci.
- V druhé části jsou ukázky fyziky v koníčcích – například v rekreačním jachtingu.
*Co je to metacentrum lodi a proč se zjišťuje jeho hodnota?
*Na obrázcích na slidu č. 30, určete, která loď kotví lépe? Proč?
Seminář 5.1. Souhrnný přehled
Didaktika fyziky II ZS 2020/2021
PODMÍNKY ZÁPOČTU BY MKSeminář 5.11. Souhrnný přehled
Seminář 12.11. Souhrnný přehled
Seminář 19.11. Souhrnný přehled
Seminář 26.11. Souhrnný přehled
Téma "Hodnocení"
Brainstorming a diskuze: formativní a sumativní hodnocení
Dialogické vyučování
Úkol na 3.12. V MS Teams - Složka Didaktické testy> seminar 26_11_ukoly najdete tři fiktivní didaktiké testy z fyziky. Jaké jsou zřejmě cíle testu? Které úlohy byste v testech vynechali a které naopak přidali? A proč?
Seminář 3.12. Souhrnný přehled
Téma "Didaktické testy - základní charakteristiky"
Diskutovali jsme základní charakteristiky testu – validitu a reliabilitu.
Pro diskuzi validity sloužily podklady fiktivních testů viz v MS Teams - Složka Didaktické testy> seminar 26_11_ukoly.
Pro kritiku testování v hodnocení školního výkonu viz text kritika testu.pdf
Prezentace Didaktické testy – základní charakteristiky a doporučená literatura v MS Teams - Složka Didaktické testy.
Seminář 10.12. Souhrnný přehled
Téma "Didaktické testy - základní charakteristiky&mezinárodní šetření"
Ukázali jsme si dvě konkrétní metody výpočtu reliability Kuder-Richardsonův vzorec a split half reliabilitu. V MS Teams jsou k dispozici konkrétní příklady v MS Excel. Složka Didaktické testy>reliabilita. Ke stažení je excel. soubor pro automatický výpočet reliability různými možnostmi.
Diskutovali jsme možnosti posouzení validity.
Ukázali a diskutovali jsme si obtížnost a citlivost položek. Konkrétní příklad výpočtů v excel. souboru je v MS Teams složka Didaktické testy.
Prošli jsme posuzovací archy pro učitele zaměřené na výběr autentických evalučních úloh a didaktického testu. Nástroj v rámci projektu Cesta ke kvalitě Jany Strakové a Petra Suchomela.
Stručně jsme charakterizovali mezinárodní výzkumy PISA a TIMSS.
Na příkladě zprávy o výsledcích šetření matematické gramotnosti PISA 2003 jsme ilustrovali typické výstupy tzv. large scale assements. Zpráva je v MS Teams - Složka Didaktické testy>mezinárodní šetření nebo ke stažení.
Prezentace Didaktické testy – mezinárodní šetření v MS Teams - Složka Didaktické testy>mezinárodní šetření.
Zadala jsem podmínky zápočtu .
Seminář 17.12. Souhrnný přehled
Téma "Didaktické testy - využití metody oční kamery pro analýzu procesu řešení úloh s výběrem odpovědi"
- Představila jsem metodu oční kamery – zařízení, data, která pomocí kamery získáme, základní možnosti zpracování dat.
- Na kazuistice dvou dívek, které podaly stejný výstup z testu, ale jejichž oční záznamy ukazovaly na jiné konceptuální porozumění úlohám z mechaniky, jsme si nastínili možnosti, které metoda kamery nabízí.
- Dále jsme si ukázali typické rozdíly při řešení úloh žáky s tzv. high and low prior content knowledge tj. z hlediska výkonu mezi lepšími a horšími žáky.
K tématu Didaktické testy také doporučuji studijní text Vybrané kapitoly z Didaktiky fyziky v úvodu této stránky.
Seminář 7. 1. Souhrnný přehled