Grafy ve výuce fyziky
Užívání grafů ve vědě a matematice sedmnáctého a osmnáctého století mělo vášnivé zastánce, kteří v něm viděli nejhlubší jazyk vědy, na jaký se dlouho čekalo, jiní se tomu naopak vysmívali, jako nepřesnému počínání, při němž se ztrácí rigoróznost. Pravda je někde uprostřed. Grafy dovolují rychle vyvozovat tendence a vidět možné vztahy. Dovolují nám na první pohled získat více informací, než lze získat pouhým zkoumáním rovnic či souborů čísel.
J. D. Barrow, Vesmírná galerie. argo/dokořán, 2011. (originál: Cosmic Imagery. Key Images in the History of Science.)
Volitelný seminář se koná v úterky 9:00-10:30 ve sborovně KDF, Trója 7. p.
Témata
- 2 Miskoncepce žáků při řešení grafických úloh
- 1 Grafické zobrazení dat ve výuce fyziky
- Prezentace - motivace
- Úloha pro žáky 2. st. zaměřená na rozdílné reprezentace.
- Graf Otyla: "tichá pošta"
- Typy grafů
- 1 Grafické zobrazení dat ve výuce fyziky
- Prezentace - motivace
- ÚKOL k zapoctu 1 Úloha pro žáky 2. st. zaměřená na rozdílné reprezentace.
- Prezentace - zásady zobrazení dat
- Prezentace - zobrazení rozdílu dvou křivek
- 2 Zobrazení pohybu a typické miskoncepce žáků.
- Prezentace - miskoncepce
- Vymezení dovedností (Kekule)
- Vymezení dovedností (Horváthová a kol.)
- ÚKOL k zapoctu 2 Grafy pro formulaci kvalitativních/kvantitativních, globálních/lokálních úloh.
- ÚKOL k zapoctu 3 Úloha zaměřená na volbu poč. s. s (celkem 9 grafů).
- 3 Jak na grafy ve fyzice I?
- Prezentace I
- ÚKOL k zapoctu 4: vlastní ukázka vnímání rozdílu dvou křivek (viz prezentace Zásady zobrazení dat, ukázka v CorelDraw).
- ÚKOL k zapoctu 5 Úloha zaměřená na vrhy.
- 4 Jak na grafy ve fyzice II? (výzkum/ datalogery)
- Prezentace datalogery
- Grafický kvíz
- Prezentace Force plate
- Prezentace Výzkum
- ÚKOL k zapoctu 6: závěrečný test ke grafickému kvízu.
- ÚKOL k zapoctu 7: pracovní list force plate.
- 5 Jak na grafy ve fyzice III? (měřítka)