Na této stránce najdete odkazy na akce a publikace, které jsou výsledkem aktivit didaktiků fyziky v ČR, a to jak pracovníků VŠ, tak fyzikářů ze škol. Záměrem nás všech je, abychom pasivně nečekali, co se v oblasti Rámcových vzdělávacích programů a jejich revizí bude dít, ale vystupovali aktivně, snažili se věci ovlivnit a zprostředkovali veškeré relevantní informace všem zájemcům.
Přirozenou celorepublikovou platformou pro tyto aktivity je Fyzikální pedagogická společnost Jednoty českých matematiků a fyziků (FPS JČMF), ale spolupráce v dané oblasti se samozřejmě neomezuje jen na členy FPS.
Leoš Dvořák, leos.dvorak@mff.cuni.cz
Na začátku roku 2019 se zdálo, že revize RVP budou muset proběhnout velmi rychle, možná už do podzimu. Převážně z autorů podkladové studie (K problematice fyzikálního vzdělávání na ZŠ a SŠ v ČR před revizemi RVP, viz níže) se proto zformovala pracovní skupina, která začala pracovat na konkrétních návrzích výstupů pro revidované RVP. Přestože v současné době není tlak na rychlé dokončení tak velký, shodla se pracovní skupina, že má smysl na práci pokračovat nezávisle tak, aby vznikl materiál, který bude učitelům užitečný, a který bude moci sloužit jako základ pro budoucí revize RVP. Vzhledem k turbulencím, které okolo revizí probíhají, se pro práci pracovní skupiny ujalo označení Mission impossible. Podrobnější informace jsou k dispozici v článku L. Dvořáka.
Vzniklé materiály jsou určeny pro všechny učitele fyziky na libovolném stupni škol i pro učitele na 1. stupni ZŠ či v mateřských školách (podrobnosti zde). Naší snahou je nabídnout vzniklé materiály k co nejširší diskuzi a k využití všem zájemcům. Budeme proto rádi, když budete materiály šířit mezi další učitele. Budete-li mít k vzniklým materiálům jakékoliv komentáře, dejte nám vědět na mail tabulkyRVPfyzika@gmail.com.
Všechny materiály budou postupně přidávány na google disk, tamtéž jsou i podrobnější informace ke struktuře tabulek a smyslu jejich vzniku.
Návod, jak lze s tabulkami pracovat, lze najít v příspěvku Ireny Dvořákové na konferenci Veletrh nápadů učitelů fyziky 24: Fyzika od MŠ po SŠ: S revizí RVP i bez.
V současné době běží projekt Podpora práce učitelů (PPUČ), který se zaměřuje na zvyšování dovedností učitelů mateřských a základních škol v rozvoji čtenářské, matematické a digitální gramotnosti dětí a žáků. V projektu vznikly materiály, které by mohly být zajímavé i pro nás. Autoři textů uvažovali o tom, jak by mohli učitelé odborných předmětů (tedy i my fyzikáři) ve svých hodinách u dětí rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost. Jedná se o popis toho, co by děti v určitém věku mohly či měly v dané oblasti zvládat. Přijde nám to zajímavé, proto je zde sdílíme a nabízíme k nahlédnutí.
Na jaře 2018 proběhl Seminář k problematice revizí RVP ve fyzice (2.-3. 3. 2018) pořádaný FPS JČMF a MFF UK.
Záměrem bylo získat přesnější a relevantní informace a nastartovat efektivní komunikaci mezi všemi zúčastněnými lidmi a institucemi. Další informace, materiály a závěry jsou volně dostupné na
stránce semináře.