Projekt Heuréka
englishversion

4. velký seminář Heuréky
Náchod, 23.-25. 9. 2005
Jaký byl letošní seminář?
- Zatím největší (74 účastníků, 17 dílen + dva krátké příspěvky navíc + pro zájemce noční pozorování).
- Velice intenzivní, jak lze posoudit z programu (PDF).
- Pestrý a mnohotvárný, jak ukazuje už přehled dílen a jejich anotace.
- A že byl zajímavý, je zřejmé už z fotografií.
Přehled dílen
Vedoucí dílny | Název | |
1. | Václav Pazdera |
Spektroskop,
viz též předlohu pro výrobu |
2. | Leoš Dvořák | Pokusy se zvukovou kartou |
3. | Stanislav Gottwald | Smyslové hrátky |
4. | Michal Zoubek | Měření pomocí Lega |
5. | Miroslav Jílek | Trhání vody |
6. | Jiří Vinter | Logaritmické pravítko |
7. | Radim Kusák | Fyzika v karate |
8. | Zdeněk Rakušan | Bavíme fyzikou |
9. | Zdeněk Polák | Teplo a teplota |
10. | Jarda Reichl | Lékařské přístroje |
11. | Mirka Černá | Svíčka ve fyzice |
12. | Peter Žilavý | Tajemství ochranného kolíku |
13. | Janek Koupil | Zkoumáme vlastní oko |
14. | Zdeněk Drozd | Vzduch |
15. | Mirek Burda | Blikátko |
16. | Zdeňka Broklová | Denní tisk ve fyzice |
17. | Marek Česal | Astronomie |
Anotace dílen
1. Václav Pazdera: Spektroskop
Výroba jednoduchého (překvapivě dobrého) spektroskopu z čtvrtky černého papíru
podle vystřihovánky a "střepu" z CD-romu.
Pomůcky: nůžky, řezací nůž s vysunovací čepelí, nejlépe kovové pravítko, lihový
černý fix.
2. Leoš Dvořák: Pokusy se zvukovou kartou
Počítač se zvukovou kartou už je dnes běžný málem jako mobil. Vyzkoušíme si, jak jej použít k jednoduchým měřením téměř zadarmo, s minimeme přídavného "hardwaru". Zvuk budeme snímat mikrofonem, světlo fototranzistorem (vše v ceně pár desítek korun) - a nechte se překvapit, co jednoduchých a zajímavých pokusů s tím zvládneme udělat!
3. Stanislav Gottwald: Smyslové hrátky
Zkuste si pohrát s některými ze svých smyslů, vyzkoušet si na vlastní kůži pár
klamavých vjemů, prozkoumat citlivost jednotlivých částí svého těla apod. Je
zřejmé, že jde o hrátky, které patří spíše do biologie (která se však bez fyziky
stejně neobejde!), ale jedná se také o nás, o naše vnímání – pak je jedno, zda
jste šílenci fyzikální nebo biologičtí.
Pomůcky: Šátek a odpichovátko jsou vítány. Dále nůžky, tužka, lihový fix – ty se
také hodí.
4. Michal Zoubek: Měření pomocí Lega
Měření pomocí programu RoboLab, kterým se programují Lego modely. Seznámení s tím, co prográmek umí a jak se to dá využít ve fyzice (např. měření teploty s grafem t - t, měření dráhy s grafem s - t a úpravou na graf v - t případně a - t, dále bych ukázal různé přeměny energií (solární panel, větrnou a vodní elektrárničku ap.). Programování je jednoduché a zvládne to úplně každý.
V dílně se naučíme sestavit a používat velmi jednoduché a poměrně přesné zařízení na měření povrchového napětí různých kapalin, vhodné k laboratornímu měření ve škole. Jako doplnění se můžeme zamyslet nad několika problémy, které s povrchovým napětím souvisí, a vyzkoušet si několik jednoduchých pokusů.
6. Jiří Vinter: Logaritmické pravítko
Účastník se zorientuje v pojmech číselná osa, kóta, souřadnice, přibližná čísla,
nepřesnost výsledku, funkční stupnice, modul, naučí se číst v logaritmických
tabulkách, používat logaritmy k násobení a dělení, porozumí principu
logaritmického pravítka, sestrojí si vlastní jednoduché pravítko.
Dílna je určena všem, kterým se nelíbí trend vymezující člověku roli obsluhy
stále složitějších strojků, jejichž funkci nerozumí.
Vize: Člověk by měl používat jen ty stroje a zařízení, jejichž funkci rozumí do
té míry, že je dovede udržovat v chodu a případně i opravit, pokud se pokazí (a
to ne vinou nepoučené obsluhy!)
7. Radim Kusák: Fyzika v karate
Karate je bojové umění, které využívá množství fyzikálních zákonů. Dozvíte se,
jak využít moment setrvačnosti, nebo jakou ničivou sílu má změna hybnosti.
Vyzkoušíte si také přerážení různých předmětů – ničeho se nebojte, každý z vás
se to může naučit :)
Pomůcky: cvičební oděv (stačí tričko a tepláky). Znalost bojových umění není
podmínkou.
8. Zdeněk Rakušan: Bavíme fyzikou
Umíš postavit vajíčko na špičku? Viděl jsi už někdy nehořlavý papír? Co myslíš, může tvé vlastní tělo fungovat jako baterie? Chceš se naučit vyrábět děravé obláčky dýmu? ...a jiné „fyzikální“ drobnosti, jimiž lze pobavit. Hodí se k nenásilnému, a přitom smysluplnému využití různých jiných „hluchých“ míst ve vyučování, jako jsou suplované hodiny, výuka po uzavření klasifikace apod., dále pro zájmové kroužky, školní akademie, dny otevřených dveří atd., ale i ke zpestřování běžné výuky fyziky na školách všech stupňů.
9. Zdeněk Polák: Teplo a teplota
Cílem dílny je vyzkoušet si experimenty s teplem, které se dají provádět ve
třídě. Účastníci si budou moci provést některé z laboratorních prací, jak je
dělají naši žáci. Zkusit si vyrobit kahan a kalorimetr. Vyzkouší si vlastnosti
termocitlivého papíru. Zájemci si vyrobí model teploměru a ti zvídavější mohou
změřit objemovou roztažnost vody, nebo délkovou roztažnost hliníku. Pokusíme se
dosáhnout hluboce záporných teplot bez mrazáku. Každý si vyzkouší několik
experimentů na přeměnu skupenství.
Pozn. K výrobě kahanu je třeba si přivézt malou skleničku od dětské přesnídávky
s plechovým víčkem na závit. Víčka raději dvě.
10. Jarda Reichl: Lékařské přístroje
Fyzikální principy činnosti lékařských přístrojů (které do té doby nashromáždím :-)) od těch nejběžnějších (teploměr, …) až k těm náročnějším (glukometr, …). A možná bude i pár ptákovinek navíc …
11. Mirka Černá: Svíčka ve fyzice
Pomůcky: libovolná svíčka
12. Peter Žilavý: Tajemství ochranného kolíku
Co
by měl (nejen) učitel fyziky vědět o elektrických rozvodech.
Náplní této dílny je praktické seznámení se zapojením jednoduchých elektrických
rozvodů. Účastníci si prakticky vyzkouší funkci ochranného kolíku (přesněji
funkci ochrany neživých částí el. zařízení - např. krytu žehličky - před
nebezpečným dotykovým napětím pomocí samočinného odpojení od zdroje). Bude zde
porovnána dříve používaná dvouvodičová soustava TN-C (vyskytující se ještě pořád
ve většině našich laboratoří a domácností) s bezpečnější trojvodičovou TN-S
soustavou. Účastníci dílny si vyzkouší i funkci proudového chrániče.
13. Janek Koupil: Zkoumáme vlastní oko
S
pomocí jednoduchých pomůcek - špendlíku a kusu papíru - se pokusíme (neinvazivně!)
zjistit o našem oku něco víc, než nám prozradí středoškolské učebnice.
Náplň workshopu je vypůjčena z prezentace na Physics On Stage 3 a doplněna
dalšími materiály. Obsahem není jen fyzika (i když to samozřejmě také), ale
otřeme se lehce i o biologii.
Vzduch, který nás od narození obklopuje a jehož přítomnost si většinou ani
neuvědomujeme, můžeme snadno zkoumat pomocí jednoduchých prostředků. V dílně si
vyzkoušíte, jak se dá vzduch zvážit, jak se dá změřit atmosférický tlak,
vyrobíte si tlakovou láhev pro experimenty se vzduchem při vyšším tlaku,
prozkoumáte elektrickou vodivost vzduchu a jiné zajímavosti.
Pomůcky: Pokud se chcete dílny zúčastnit, přineste si jednu (nebo raději dvě)
plastové láhve s víčky.
Protože některé pokusy budeme dělat pouze v jednom provedení, bude vhodné omezit
maximální počet účastníků jedné dílny na 10.
Postavíme si jednoduché blikátko a pokusíme se pochopit, jak a proč funguje.
Nejsou potřeba žádné předběžné znalosti z elektrotechniky ani z pájení - dílna
bude polopatická. Mj. se dozvíte, k čemu se dá použít třeba takový kondenzátor
nebo tranzistor.
Potřebné součástky si za 20-40 korun můžete odvést domů.
16. Zdeňka Broklová: Denní tisk ve fyzice
Dílna se bude zabývat možnostmi použití novin a časopisů při výuce fyziky včetně
ukázek několika aktivit. V rámci dílny proběhne i diskuze nad důvody, proč
noviny (ne)používat a co asi by si studenti z předvedených aktivit měli odnést.
Poznámka: Dílna bude velmi podobná večerní aktivitě s novinami z letošní
Hraštice pro studenty učitelství.
Prosba: Pro tuto dílnu potřebuji několik výtisků různých novin a případně i
časopisů. Hlavně obyčejné celoplošné noviny jako Právo, Zemědělské noviny,
Lidové noviny, Blesk, Hospodářské noviny, Mladá fronta, ... Prosím všechny
účastníky (i ty, které tato dílna nezaujala), pokud nějaké noviny odebíráte, či
si je kupujete, vezměte několik starších výtisků s sebou. Pokud budu předem
upozorněna, tak se Vám vrátí nepoškozené.
Noční: Procházka noční oblohou. Účastníci si vyzkouší orientaci na obloze
pomocí souhvězdí a také vyhledávání objektů pomocí astronomických dalekohledů.
Můžeme si i vyzkoušet spočítat, kolik je na obloze hvězd. V případě špatného
počasí, navrhuji noční procházku městem s fotoaparáty zaměřenou na světelné
znečištění.
Pomůcky: Teplé oblečeni, tužku nebo centropen číslo 1 a papír, baterku
s červeným světlem.
Denní: Astronomická kuchařka - Za jasného počasí malování Slunce, kdy si
účastník sám vyrobí prostředek určený k pozorování z dodaného materiálu.
Astronomie se neobejde bez kosmonautiky, takže součástí dílny by mohly být
závody raket (vodních, plynových i vzduchových) a nebo i létajících talířů
(tentokrát ale papírových). Zajisté se také pokusíme uvařit si Slunce, necháme
vybuchnout nějakou sopku, utvoříme nějaký ten kráter, kometu a možná zkusíme i
mlhovinu.
I. Koudelková a L. Dvořák, 30. 9. 2005


↑ nahoru | titulní strana | kontakty | mapa webu | vytisknout
©2004-2025 Stanislav Gottwald a Leoš Dvořák. Design a kód Petr Sobotka. Aktualizace této strany 04. 10. 2018