|
|
na téma „Neutronová difrakce“ ... v jehož rámci jsme
se dozvěděli i leccos
dalšího o neutronech, |
|
Tentokrát byl styl semináře zas trochu jiný. Zažili
jsme delší prezentaci - a Pavol Mikula z Ústavu jaderné fyziky AV ČR ji
měl v počítačové podobě anglicky. Ústní výklad byl ovšem česky.
Taky nás tentokrát bylo o něco méně, jen dvanáct - ale podívejte, jaké jsme byli pozorné publikum:
|
|
Nešlo zdaleka jen o neutronovou
difrakci, Popovídal nám toho o neutronech, |
|
|
Trpělivost přináší růže (Je to samozřejmě zajímavost a hříčka, ale zároveň je tady vidět, že neutrony se hodně absorbují v těch místech, kde je víc vody - ta jsou na snímku tmavší.) |
Celá prezentace přednášky o neutronech má přes 50
megabyte - trochu velké sousto na stahování třeba po telefonu. |
|
|
|
V podvečer jsme pak diskutovali, jak dál organizovat
semináře Heuréky, když „tradičních účastníků
výrazně přibude“. K základní koncepci, kterou navrhla Irena, padaly nejen
různá pro a proti, ale hlavně konstruktivní návrhy, takže výsledný plán
vypadá docela slibně. |
|
A tohle už je úplný večer. Plánovali jsme spíš relaxaci při kytaře a viole, |
|
|
Vrátili jsme se třeba k úloze, kterou Vašek Piskač zpestřil závěrečný večer na loňském semináři JČMF „Aby fyzika žáky bavila“ ve Vlachovicích. Problém zní jednoduše: Vytvořte co nejdelší řetěz z kancelářských sponek, který bude
držet na malém feritovém magnetu! Ovšem dosáhnout třeba délky, kterou na snímku předvádí |
A to by nesměl být Zdeněk Polák, v jeho podání magnet není nad sponkami, |
|
|
S doprovodem violy jdou i ty hrátky s magnety líp... |
Fyzikálně-hudební relaxace ještě jednou, |
|
A tohle je výsledek: špendlíky docela dobře ukazují směr siločar. (Základní myšlenka tohohle pokusu je taky
od Zdeňka Poláka. |
|
Z nedělního dopoledne už nemám žádné fotky. Při řešení problémů nějak nebyl čas brát do ruky fotoaparát. Ukázalo se, jak pěkně může i zde fungovat styl „účastníci sobě“. Aktivně jsme se totiž podíleli nejen na řešení problémů, ale i na jejich zadávání: Každý z nás zadal nějaký problém všem přítomným a pak jsme společně probírali jeho řešení. (Nešlo jen o fyzikální úlohy. Třeba Jiří Vinter zadal tak hezký matematický problém, že jsem pak s jeho řešením strávil moc pěkný nedělní večer. Díky, Jiří. :-) Prostě - i tuhle formu práce si na některých příštích seminářích rádi zopakujeme. |
|
|
|
A co říci závěrem? |
|
|
|
Leoš
Dvořák |
Zpět na hlavní stránku Heuréky
Foto a text: L.Dvořák, 1. 6. 2004