|
|||||||||
Proud vytváří magnetické pole. Na vodič s proudem působí magnetické pole silou. (Na úrovni základní školy vidíme, že se vodič pohne). A co takhle když se bude vodič pohybovat v magnetickém poli? |
|||||||||
No ovšem, indukuje se napětí! (A na úrovni základní školy žáci vidí, |
|||||||||
Přehledně nám to Irena napsala formou "rovnic", srozumitelných a
pochopitelných i pro osmáky. Možná bychom měli mluvit o
"kvalitativních rovnicích", pokud takový pojem vůbec existuje.
(Pokud ne, zrovna jsme ho vymysleli.) |
|||||||||
Jistě, fyzika napadne, že je třeba zpřesnit to a ono. Ale Faraday také začínal od jednoduchých představ. Takže i ten fyzik nakonec může říci (jako jsem to udělal já): Ony těm slovním vyjádřením vlastně odpovídají některé Maxwellovy rovnice (a vztah pro Lorentzovu sílu). Tak jsem tam ty rovnice doleva dopsal... |
|||||||||
Konec konců, na úrovni o něco vyšší než ZŠ
jdou i ty Maxwellovy rovnice srozumitelně vystihnout slovně - (Zuzana je sice na fotografii trochu
zastiňuje, |
|||||||||
Dost bylo teorie, elektromagnetickou indukci je třeba zkoumat prakticky! (Jiří zde zařizuje zapínání a vypínání proudu v primárním vinutím transformátoru. Jitka se zdá být s výsledky na sekundáru docela spokojena. :-) Ve skutečnosti ovšem přitlačuje přívody k měřicímu přístroji, kde jinak zlobil kontakt...) |
|||||||||
|
|||||||||
Ale vše má svůj konec a účastníci se musí dopravit domů. Takže v neděli
před obědem končíme. A jak jsme byli spokojeni? Pohleďte sami: |
|||||||||
|
|||||||||
Venku se nám sice mezitím začalo chumelit, ale odcházeli jsme s dobrou náladou... | |||||||||
|
|||||||||
Znovu se sejdeme zas koncem března. (Připomínám domácí cvičení: vyrobit elektromotorek z korkové zátky! :-) Tak zatím nashledanou! |
|||||||||
|
|||||||||
Předchozí stránka |
© L. Dvořák, 5. 2. 2004