Tento report patří k následující akci:
9. seminář školky na Červeném Vrchu
Již po deváté se sešli účastníci 11. běhu školky na Červeném Vrchu. Celkem 20 účastníků se pod vedením Zdeňky Koupilové vydalo na cestu do mikrosvěta.
V pátek se nejdříve zkusili dostat co nejblíže k velikosti atomu pomocí stříhání listu papíru či půlením kilogramové hroudy plastelíny a potom se vydali do historie podél časové osy.
V sobotu se pak přesunuli na MFF UK, kde se nejdříve pomocí difrakčních brýlí podívali na svět a různé zdroje světla, prošli si stanoviště s připravenými experimenty, a odpoledne zjistili, co všechno umí částicová kamera MX-10. Ve zbývajícím čase jsme společně prošli metodické materiály, které má Heuréka k tomuto tématu připravené. Jako bonus si pak účastníci vyzkoušeli elektrolýzu v pipetě - námět V. Piskače.
Komentáře z ankety:
- Půlení papíru i plastelíny jsem již znala, osvěžila jsem si to a i ráda opět vyzkoušela. Hodí se mi to i hned do výuky. Atom máme na pořadu teď...:-)
- Time line je moc hezká aktivita, super nápad na celoškolní mezipředmětový projekt (tvorba kartiček). Nepamatuji si data fyzikálních objevů, takhle si je možná zapamatuji lépe.
- Pohled na světlo přes žluté brýle byl lepší než přes růžové. :). Ale vážně, pojem spektrum se mi několikanásobně "zhmotnil". A navíc to bylo krásné.
- Comptonův jev a aplet mne nadchly. Opět skvělý a levný tip na pomůcky do školy a na přiblížení studentům. Škoda, že mohu ukázat až za rok... máme již po vlnové optice.
- Skvělé zviditelnění neviditelného, možná se někdy odvážím si MX-10 půjčit (děsí mě cena) a trochu se bojím, že při věčném větrání (máme malé třídy) za 45 minut alfu "nechytnu".
- Spousta AHA momentů. "Raději doma větrat, než uklízet".
- Tohle mě nadchlo, celá laborka měla v sobě spoustu efektů. Od vyvolání bublání, přes štěknutí až po rozpad špendlíku. A navíc žádné zdlouhavé přípravy.
- Líbilo se mi vyzdvihnutí práce právě Měndělejeva a jeho genialita při sestavování tabulky. Takhle jsem o tom nikdy nepřemýšlela.
- Představivost o velikosti atomu a makrosvěta je vždy u dětí problém... škála se mi líbila moc.... povídání o Curie mne zahřálo, přeci jen žen ve vědě tolik nebylo.
Myšlenka, která zůstala v hlavě:- "Nejlepší energie je ta, kterou nespotřebujeme." To mám na mysli pokaždé, když zapínám nějaký spotřebič.
- Atomy nestárnou!
- Proč se na jednom víkendu Heuréky dozvím mnohem víc než za dva roky na magisterském studiu. Proč jsem na vejšce nemohla slýchat tak dokonalé učitele, jaké máme na Heuréce? Chtěla bych si didaktiku fyziky v Praze vystudovat!
Fotogalerie: 9. seminář 11. běhu školky
Vytvořená: 25. 3. 2024, 11:53 |
Poslední změna: 25. 3. 2024, 11:55
Popis: Fyzika mikrosvěta