(Pre)historie
Související akce
Soustředění pořádá
pro své studenty
Katedra didaktiky fyziky
Matematicko-fyzikální fakulty
Univerzity Karlovy.
Soustředění finančně podporuje
Elixír do škol.
Jarní soustředění pro posluchače učitelství fyziky MFF UK a "spřízněné duše"
Malá Hraštice, 6. - 11. 5. 2003
"Síly a interakce"
(atd.)
Tak jsme se zas po roce sjeli na Malou
Hraštici. Bylo nás nikoli pět, ale celkem 30 účastníků - a dalších pět lidí se
přijelo podívat alespoň na skok.
Máte-li zájem, můžete se podívat na náměty témat k
"miniprojektům" odborného programu. (Nastíní, co vše by bylo
asi zajímavé zkoumat a z čeho jsme stihli jen malý zlomek...)
Obrázek však často řekne víc než slova. Takže pro lepší představu následuje "pár" trochu komentovaných fotografií. Atmosféru soustředění snad přiblíží nejen nám, kdo jsme tam byli.
Takhle vypadá fyzika v praxi. (Abychom se najedli, musí se vařit. Podívejte, jak máme na fakultě šikovné doktorandy
resp. budoucí doktorandy... |
|
Tohle není tak úplně o silách a interakcích. Když ale ve středu 7. 5. 2003
přecházel Merkur |
|
Jakub a Jiří pečlivě zakreslují polohu Merkura. |
...
a tady ho vidíme! |
A tohle už je o interakcích. Janča a Jirka (Qitek) diskutují o problematice rozptylu. (Zní to učeně, zvlášť, kdybychom řekli, že šlo o rozptyl na tuhém válci. Ovšem příslušný pokus šlo dělat s kuličkami a kalíškem a později ruličkou toaletního papíru... Ale stejně by to byla pěkná ilustrace do 2. ročníku do předmětu Teoretická mechanika.) |
|
Diskutovalo se i v podstatně větších skupinách.
Ovšem nejen diskusemi živ je fyzik či učitel. |
|
Tady máme Zdeňka Drozda s několika experimenty s vajíčky. To vajíčko nelovil, ale prostřeloval. Věřte či nevěřte, opravdu je značný rozdíl, jestli se prostřelí vařené, nebo syrové :-) |
|
... a tady ještě jeden pokus pro ilustraci, co vše takové vajíčko unese. (Hrnec stojí na desce, ta na třech vajíčkách a ty na další desce. Zdeněk to bude ještě vylepšovat...) |
|
A zase vzduchovka! Tentokrát Jakub s Pavlem měří rychlost diabolky metodou balistického kyvadla. |
|
Dámy jsou jemnějšího založení, (Ač to na téhle fotce není moc vidět, opravdu
stříkala. |
|
Já (L.D.) jsem si předsevzal změřit, jakou silou je napínána struna na kytaře. Na téhle fotce to ovšem už není kytara, ale viola,
|
|
A toto je dobrý duch hraštických soustředění - Zdenička. Její kuchyně byla v závěrečné anketě účastníků ohodnocena velmi, velmi vysoko.
A jen tak mimochodem naplánovala a zorganizovala celý mimoodborný program a v sobotu v noci ještě měla zajímavé povídání o elementárních částicích. Prostě, jak to má na tričku: Blbne,
jak jen to jde. A jde jí to dobře |
|
Neblbne sama, blbne s Jankem. I díky němu jsme měli mimoodborný program - a to, že taky den po návratu
obhájil diplomku za jedna, |
|
A tady je doklad, že i já jsem někdy něco dělal:
|
Ovšem když krájela cibuli Zdenička,
šlo jí to řádově rychleji...
|
Například tady jsme si hráli na kartgorafy a vyměřovali tok potoka. (Dá to dobrou představu, k čemu všemu je dobrá geometrie a k čemu všemu by bylo dobrých pár pomůcek, kdybychom je bývali měli...) |
|
Ale zpět k odbornému programu,
tedy ke zpracovávaným "miniprojektům": |
|
Projekt pro tři: (Za chvíli si řekneme, oč šlo.) |
|
A projekt pro jednoho (či jednu). Hledání čtyřlístků? Ne, to jen Zuzana pečlivě sleduje pohyb housenky. (Ano, ve fyzice nemusí jít vždy jen o pohyb abstraktního tělesa Ť z bodu A do bodu B ...) |
|
Lidé většinou nebádali sami, ale ve dvojicích, trojicích a jiných n-ticích. Podívejte se, jak nad problémy hloubají třeba... |
|
Jaromír a Blanka...
|
bratři Böhmové...
|
manželé Jílkovi...
|
(ač to na malé fotce není příliš vidět, už jsou skoro trojice) |
Nedá se pořád jenom bádat - aneb Tři Grácie, ale také s fyzikou:
... a máme tu další bádající skupinky: |
|
Věrka a Vendula ... (aneb dvě Grácie a nůžky na plech) |
Jiří a Iva ... (aneb zkoumání řetězovky) |
Tonda, Zdeněk a Zuzana
...
(za nimi v pozadí výsledky našeho "kartografování") |
Tomáš, Marťa, Jaromír a Blanka... (a problém tření lana o kůl) |
Přece zas jeden "osamělý vlk"! (Tady se sám a sám snažím pomocí hadiček, lavóru a kelímku ověřovat Poiseuillův zákon a změřit viskozitu vody. Zhruba to jde, ale je v tom takových zajímavých detailů a věcí, které bude potřeba dotáhnout...) |
|
A druhý samotář, tentokrát studující. (To se Tomáš připravuje na státnice. Bude při nich mimo jiné předvádět, jak by skutečně učil nějakou partii fyziky - a tak je dobré vědět, jakže je to v učebnicích...) |
|
Mirek má za sebou už nejen státnice, ale i doktorandskou rigorózní zkoušku, a tak se může směle věnovat střelbě. Nebo, že by Veronice předváděl, jak dokáže ochránit rodinu? (Ale ne, to je zas další způsob, jak měřit rychlost diabolky. Práce třecích sil na zastavení špalíčku musí být rovna jeho kinetické energii, počáteční rychlost špalíku spočteme ze zákona zachování hybnosti...) |
|
Ovšem nejen fyzikou živ je člověk. Pořádna bašta taky přijde k duhu. (Přece v tom hrnci nebudeme nechávat zbytky...) |
|
A což teprve, když se přijel podívat Peter Žilavý s rodinou a přivezli tři pekáče výborné sladké pochoutky... (Experimentálně je prověřeno, že tři pekáče příliš dlouho nevydrží. Majko, díky moc, bylo to mňam.) |
|
Snažili jsme se revanšovat alespoň tím, že jsme Petera, Majku i děti
pozvali na závěrečnou prezentaci projektů.
|
Jak vidno, prezentace zaujaly.
|
Na co to všichni tak zírají? |
|
Aha, zmagnetovaná jehla zapíchnutá v korku a kousek dál magnet. Když se to šikovně udělá, korková zátka se pohybuje skoro podél siločar... Ne, že by to
nešlo taky vylepšovat (jako všechno), |
|
A hurá na další prezentace. (Asi je tu neuvedeme všechny, tak
alespoň ty, z nichž vyšly rozumné fotky. |
|
Těsně předtím, než museli odjet, nás Tomáš a Marťa stihli seznámit s tím, jak pružné a pevné jsou některé věci, které jsou kolem nás na louce a v lese. |
|
Vendulka a Heronova fontána působí skoro idylicky... |
|
... ale co je tohle? Temná scéna z akčního filmu? Vypadá to, jak když se přítomní chystají sledovat popravu! |
|
. . . |
|
Kdepak poprava! Šlo o řetězovku.
|
Tady je Jiří (Vinter) i s výsledky.
|
Někteří prezentující se do toho pořádně "opřeli".
|
Například Zdeněk (Rakušan) - v jeho podání byl volný pád opravdu strhující.
|
Že i protékání vzduchu klade
hadička značný odpor, se mohli přítomní přesvědčit "na vlastní
ústa":
|
A když už tu máme hadičku i lavór s vodou, proč to nevyužít k
demonstraci principu odstředivého čerpadla? (Trocha vody přihlížejícím neuškodí...)
|
A i když nezazvonil zvonec, byl prezentacím konec. Ještě
stihnout poslední hru mimoodborného programu |
|
V neděli dopoledne
jsme už balili, nakládali a rozjížděli se domů. (Jejda, tohle vypadá jak fotka z rodinného alba!) |
|
Takže: Skončila Hraštice 2003, těšme se na Hraštici 2004 ! Na Hraštici si totiž cestu najdeme vždycky. (Protože Malá Hraštice, řečeno malinko
poeticky, to pro nás není ani tak místo, Pojeďte příště s námi... |
Š L. Dvořák, 19. 5. 2003