
Doc. RNDr. Leoš Dvořák, CSc.
tel.: 951 552 409, email: leos.dvorakmff.cuni.cz
Fotografie je ze záznamu online přednášky Mechanika pro 1. ročník Bc studia programu Fyzika se zaměřením na vzdělávání z října 2020.
Vzdělání
- absolvent MFF UK Praha, 1975, obor teoretická fyzika - matematická fyzika
- RNDr. 1976, MFF UK Praha
- CSc. 1982, MFF UK Praha, v teoretické fyzice,
disertační práce Stacionární axiálně symetrické perturbace Reissnerovy-Nordströmovy černé díry - Doc. 1996, MFF UK Praha
habilitační práce Perturbace černých děr a výuka teoretické fyziky podporovaná počítačem
Profesionální zaměření
se vyvíjelo od obecné teorie relativity (zvláště problematiky perturbací černých děr)přes počítače ve výuce fyziky (zejména počítačové modelování a simulace ve výuce fyziky)
k fyzikálnímu vzdělávání (obecně)
V posledních letech se zvlášť zajímám o:
- pokusy s jednoduchými pomůckami a jejich propojení s teorií
- projekty a aktivity které mohou zlepšit přípravu učitelů fyziky a jejich celoživotní vzdělávání
Jak zlepšit fyzikální vzdělávání? (Zejména vzdělávání učitelů, ale nejen to.)
A k tomu, co v tom (a v lecčems jiném) může jedinec udělat, mi připadá výstižný citát přisuzovaný Konfuciovi:
„Je lepší zapálit alespoň malou svíčku,
než proklínat temnotu.“
Průběh zaměstnání
Celá má profesní dráha je spjata s Matematicko-fyzikální fakultou UK:
1975-1978: | aspirant na Katedře matematické fyziky |
1978-1986: | odborný asistent na Katedře didaktiky fyziky |
1986-1997: | odborný asistent a lektor na Katedře teoretické fyziky |
1997-1999: | docent na Katedře didaktiky fyziky |
1999-2007: | vedoucí Katedry didaktiky fyziky |
2008-2012: | zástupce vedoucího Katedry didaktiky fyziky |
2012-2015 | docent na Katedře didaktiky fyziky |
2016-2019: | vedoucí Katedry didaktiky fyziky |
2020 (do září): | zástupce vedoucího Katedry didaktiky fyziky |
od 1.10.2020: | docent na Katedře didaktiky fyziky (na částečný úvazek, aktuálně 0,5) |
Výuka
Přednášky a semináře
NFUF101 Mechanika
NFUF103 Elektřina a magnetismus
NFUF202 Teoretická mechanika
NFUF304 Speciální teorie relativity
NFUF503 Fyzikální obraz světa (část předmětu)
NFUF805 Elektřina a magnetizmus krok za krokem
NFUF821 Udělejte si sami: jednoduché fyzikální pomůcky
Studijní texty
Mechanika (NFUF101)
Elektřina a magnetismus (NFUF103)
Teoretická mechanika (NFUF202)
Teorie relativity (NUFY097)
Fyzikální obraz světa (NUFY023, má část přednášky)
Všechny uvedené materiály jsou ve formátu pdf, volně dostupné a jsou postupně doplňovány.
Další aktivity
Aktivity zaměřené na studenty a učitele
1973 - polovina 80.let: |
vedení kroužku fyziky pro středoškoláky |
1987: |
iniciátor Fyzikálního korespondenčního
semináře pro středoškoláky |
1988-1992: |
vývoj výpočetního a modelovacího systému Famulus |
1980’s – 2003: |
organizace
Letního MF tábora pro středoškoláky. |
1997-2015: |
organizace
Jarního soustředění pro budoucí
učitele fyziky. |
od r. 1999: |
účast na neformálním
projektu Heuréka |
od r. 2013: |
účast na rozvoji a aktivitách
Elixíru do škol |
Projekty
2005-2006: |
koordinátor rozvojového projektu „Program dalšího profesního vzdělávání učitelů na UK v Praze“ |
2005-2007: |
koordinátor celouniverzitního projektu „Modulární systém dalšího vzdělávání učitelů základních a středních škol v Praze“ podporovaného ESF v rámci programu JPD3 |
2006-2008: |
hlavní řešitel fakultního projektu „Další vzdělávání učitelů fyziky a matematiky podporující rozvoj aktivizujících metod výuky“ podporovaného ESF v rámci programu OPRLZ |
2006-2008: |
hlavní řešitel fakultního projektu „Fyzikální vzdělávání pro všestrannou přípravu a rozvoj lidských zdrojů na úrovni základních a středních škol“ řešeného v rámci Národního programu výzkumu II |
2009-2012: |
hlavní řešitel (za českou stranu) bilaterálního projektu s University of Ljubljana |
2010-2012: |
hlavní řešitel za MFF projektu PřFUK a MFF „Přírodní vědy a matematika na středních školách v Praze: aktivně, aktuálně a s aplikacemi“ (v rámci OPPA) |
2010-2014: |
hlavní řešitel za ČR projektu „ESTABLISH“ (European Science and Technology in Action Building Links with Industry, Schools and Home) v rámci FP7 |
2018-2022: |
„senior“, poté "další pracovník" za fyziku v projektu UK UNCE/HUM/024 Centrum didaktického výzkumu v přírodních vědách, matematice a jejich mezioborových souvislostech |
Členství ve vědeckých společnostech a redakčních radách
- člen JČMF (a FVS JČMF, nyní České fyzikální společnosti), v letech 2002-2018 člen Výboru JČMF; v letech 2010-2018 předseda Fyzikální pedagogické společnosti JČMF
- 2001-2015: člen redakční rady časopisu Pokroky matematiky, fyziky a astronomie
- 2011-2019 člen redakční rady časopisu European Journal of Physics
- 2010-2019 člen redakční rady (a vedoucí redaktor za fyziku) časopisu Scientia in Educatione
- 2008-2018 člen komise C14 (International Commission on Physics Education) IUPAP (International Union of Pure and Appliad Physics), od r. 2011 tajemník a od r. 2014 místopředseda této komise
- 2014-2018 člen Českého komitétu pro čistou a aplikovanou fyziku
- 2010-2019 člen výboru mezinárodní organizace GIREP („International Research Group on Physics Teaching“)
Organizace konferencí
- člen vědeckého výboru mezinárodních konferencí GIREP-EPEC 2011, Jyvaskylla, Finsko; WCPE 2012, Istanbul, Turecko; GIREP-MPTL 2014, Palermo, Itálie; GIREP-EPEC 2015, Wroclaw, Polsko; WCPE 2, Sao Paulo, Brazílie; GIREP-ICPE-EPEC 2017, Dublin, Irsko; GIREP-MPTL 2018, San Sebastian, Španělsko; GIREP-ICPE-EPEC-MPTL 2019, Budapešť, Maďarsko
- 2013: hlavní organizátor mezinárodní konference The International Conference on Physics Education (ICPE-EPEC 2013, Praha, 6.-9.8.2013) organizované IUPAP, EPS a MFF UK. (311 účastníků z 55 zemí; v oblasti fyzikálního vzdělávání se jednalo o největší mezinárodní konferenci dosud pořádanou v ČR.)
- člen programových výborů českých konferencí v oblasti fyzikálního vzdělávání (Veletrh nápadů učitelů fyziky, Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky) a mezinárodních konferencí DIDFYZ (Slovensko)
Zvané přednášky
- 2004: konference GIREP, Ostrava: Physics – not only with chalk and blackboard
- 2005: Upravená verze výše zmíněné přednášky (či spíše „fyzikální show“) byla prezentována jako „on-stage presentation“ na závěrečné akci evropského programu Science on Stage v CERNu v listopadu 2005
- 2005: seminář GIREP, Ljubljana: Informal Physics Education and Teachers’ Training – Some Examples and Experiences
- 2007: Frontiers of Physics 2007 (konference irských učitelů fyziky) Cork, Irsko: Hands-On, Minds-On Physics, Not just for Teachers
- 2010: XVIII Taller Internacional „Nuevas Tendencias en la Enseñanza de la Física“, Puebla, Mexiko
- 2015: invited speaker na mezinárodním workshopu PhysWare 2015 (ICTP Terst, 25.-30. 1. 2015), fakticky šlo o spoluúčast na vedení workshopu (23 účastníků z 15 převážně rozvojových zemí)
- 2016: keynote lecture na světové konferenci World Conference on Physics Education 2, Sao Paulo: Simple experiments in Physics Teaching and Learning: Do they have any perspectives?
- 2019: mezinárodní konference DIDFYZ 2019 (Slovensko): Dvořák L., Dvořáková I., Koudelková V.: Views of Physics Teachers Concerning Possible Reform of Framework Educational Programs in the Czech Republic
Vybrané publikace
Plné texty ev. rukopisy novějších publikací jsou k dispozici na zvláštní stránce.
Starší publikace:
Bičák J., Dvořák.L: Stationary electromagnetic fields around black holes. I. General solutions and the fields of some special sources near a Schwarzschild black hole. Czech.J.Phys.B27 (1977), 127-147.
Bičák J., Dvořák.L: Stationary electromagnetic fields around black holes. II. General solutions and the fields of some special sources near the Kerr black hole. Gen.Rel.Grav.7 (1976), 959-983.
Bičák J., Dvořák.L: Stationary electromagnetic fields around black holes. III. General solutions and the fields of some special sources near the Reissner-Nordström black hole. Phys.Rev. D22 (1980), 2933-2940.
Dvořák L.: Obecná teorie relativity a moderní fyzikální obraz vesmíru. skriptum, SPN, Prague 1984, 412 s.
Dvořák L.: Famulus 3.5. Příručka uživatele. Computer Equipment, Praha 1992, 310 s
Dvořák L.: Famulus 3.1: Výukové programy I. Modely. Computer Equipment, Praha 1992, 181 s.
Další manuály k systému Famulus /s M. Sobotkou a T. Ledvinkou/; celkový rozsah manuálů přes tisíc stran
Dvořák L., Houfková J.: Physics Web for Everybody. In: Proceedings of the International Conference CBLIS 01, Brno 2001, Ed. Chapman G.M., Pedag.Faculty of Univ.of Ostrava, 2001, E5 (8p.)
Dvořák L.: Hands- and Minds-on Physics for All. In: Proceedings of the conference GIREP 2004, Ostrava, Ed.: Mechlová E., Univ. of Ostrava, Ostrava, 2004, p. 211-212.
Koudelková I., Dvořák L.: Heureka: Hands- and Minds-on Physics at School. In: Proceedings of the conference GIREP 2004, Ostrava, Ed.: Mechlová E., Univ. of Ostrava, Ostrava, 2004, p. 209-210.
Dvořák L.: Informal Physics Education and Teachers' Training Some Examples and Experiences. In: GIREP book of Selected contributions of the Third International GIREP Seminar 2005, Ed. G. Planinšič, Univ.of Ljubljana, Ljubljana 2006, p. 86-95.
Koupil J., Dvořák L.: Digital recordings and analysis of physical experiments. In: GIREP book of Selected contributions of the Third International GIREP Seminar 2005, Ed. G. Planinšič, Univ.of Ljubljana, Ljubljana 2006, p. 196-201.
Dvořák, L.: Další profesní vzdělávání na UK: mozaika v pohybu. In: Další profesní vzdělávání učitelů na Univerzitě Karlově v Praze, PedF UK, Praha, 2005, s. 5-13.
Dvořák L.: Pružné kyvadlo: od teoretické mechaniky k pokusům a zase zpátky. In: Pokroky matematiky fyziky a astronomie, roč. 51, č. 4, 2006, s. 312-327.
Dvořák L.: Klíčové kompetence nejsou posvátná kráva – a přesto nejsou k zahození. In: Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 3. (Rámcové vzdělávací programy.) Západočeská univerzita, Plzeň, 2007, s. 39-54.
Dvořák L.: Jak (ne)učit o silách je trochu složitější problém. (Krátký komentář k článku L. Převrátila. In: Pokroky matematiky fyziky a astronomie, roč. 53, č. 3, 2008, s. 251-252.
Drozd Z., Dvořák L., Svoboda E., Němec L.: Světlo a zvuk. DVD k učivu optiky a akustiky na střední škole. Učební pomůcka v rámci projektu AV ČR „Otevřená věda regionům“. Praha: Akademie věd ČR, 2008.
Dvořák L., Dvořáková I., Kekule M., Kolářová R., Mandíková D., Pöschl R., Svoboda E., Žák V.: Lze učit fyziku zajímavěji a lépe? Příručka pro učitele. Matfyzpress, Praha, 2008, 163 s.
Dvořák L.: Labs outside labs: miniprojects at a spring camp for future physics teachers. In:European Journal of Physics 28, No. 3, 2007, p. S95-S104.
Koupil J. Dvořák L.: Which side up? Falling bread revisited. In: Proceedings of GIREP 2006. AMSTEL Institute, University of Amsterdam, Amsterdam, 2008, p. 794-799.
Dvořák L.: Why a simple school model of AC generator does not produce sinusoidal voltage? (From false concepts to modeling and multipole expansion.) In: Proceedings of GIREP 2006 Conference, AMSTEL Institute, University of Amsterdam, Amsterdam, 2008, p. 770-775.
Dvořák L.: A do-it-yourself optical bench. The Physics Teacher 49 (October 2011), p. 452-455.
Dvořák L., Dvořáková I., Koudelková V.: Fyzika: Aktivně, aktuálně a s aplikacemi. P3K, Praha 2012, 72 s.
Dvořák L: Low-cost electrostatic experiments Latin American Journal of Physics Education, Volume 6, Suppl. I, August 2012, p.153-158
Dvorak L.: Simple quantitative electrostatic experiments for teachers and students. In: Teaching and Learning Physics Today: Challenges? Benefits? Proceedings of selected papers of the GIREP-ICPE-MPTL 2010. Eds: W. Kaminski, M Michelini. Università degli Studi di Udine. 2014 p. 355-361.
Dvořák L: Bipolar transistors can detect charge in electrostatic experiments Phys. Educ. 47 (2012), 434-438
Dvořák L.: Semiconductors at Work. In: ICPE-EPEC 2013 Conference Proceedings. Eds: L. Dvořák,V. Koudelková. Charles University, MATFYZPRESS, Prague, 2014. p. 818-825.
Vybrané články a příspěvky z posledních let:
Dvořák L., Kekule M., Žák V.: Didaktika fyziky včera, dnes a zítra. Kapitola v monografii Stuchlíková I., Janík T. et al.: Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. MU Brno, 2015, s. 123-157.
Koudelkova V., Dvorak L.: High school students’ misconceptions in electricity and magnetism and some experiments that can help students to reduce them. Il Nuovo Cimento 38 C (2015) 101
Dvořák L.: Didaktika fyziky a její postavení na vysokých školách v ČR – úvod do diskuse. In: Sborník z konference: Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 8. ZČU Plzeň 2018. s. 29-35
Dvořák L. a kol. (30 autorů): K problematice fyzikálního vzdělávání na ZŠ a SŠ v ČR před revizemi RVP. Podkladová studie k revizi rámcových vzdělávacích programů. NÚV a FPS JČMF Praha, 2018. 87 s.
Dvořáková I., Dvořák L.: Electricity and magnetism step by step and optics step by step: optional special labs in first year of pre-service teacher training. Journal of Physics Conf. Series 1076 (2018) 012003.
Dvořák L., Kamarádová Z.: Udělejte si sami: jednoduché aplikace polovodičů (nejen) pro ZŠ.> Matematika – fyzika – informatika 28 (1) 2019, s.55-6.
Dvořák L.: Polovodiče prakticky: Začínáme s LED.> Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019, 43 s.
Dvořák L.: Magnets and magnetic field around them: what can we learn from simple experiments. In: IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. Series 1286 (2019) 012005.
Dvořák L., Dvořáková I., Koudelková V.: Views of Physics Teachers Concerning Possible Reform of Framework Educational Programs in the Czech Republic.> In: AIP Conference Proceedings 2152, (2019); DIDFYZ 2019, 020001
Dvorak L.: Simple Experiments in Physics Teaching and Learning: Do They Have Any Perspectives? In: Upgrading Physics Education to Meet the Needs of Society. M. Pietrocola (Ed.): Springer, Nature Switzerland AG, 2019, p. 99-124.
Dvořák L.: Jak provokovat, když dostanete úlohu o pádu železné a dřevěné koule I, II a III. Rozhledy matematicko-fyzikální. roč. 96 (2021), č.2, 57-67; č.3, 59-68; č.4 34-44.
Dvořák L., Rotter M.: Kilogram, Kibblovy váhy a jak je přiblížit studentům.> Čs.čas.fyz. 72 (2022), č.1, 21-26
Dvořák L., Dvořáková I., Houfková J., Koudelková V.: Experiments and inquiry-based learning in online in-service physics teacher training.> In: AIP Conference Proceedings 2458, 030006 (2022); https://doi.org/10.1063/5.0078890
Ian Bearden, Leoš Dvořák and Gorazd Planinšič: Work Group 2 Position Paper: Experiments and Laboratory Work in Teacher Education. J. Phys.: Conf. Ser. 2297 (2022) 012008
Zájmy a záliby
Knihy: sci-fi, některá fantasy (např. Terry Pratchett), ale i klasičtější literární žánry a populárně vědecká literatura.
Občas amatérská elektronika - ale teď už hodně zřídka a „bastlíř“ jsem opravdu zcela amatérský, a rozhodně v mém případě jde jen o analogovou techniku a o nízké frekvence.
Hudba: pasivně, a to různá, např. J. S. Bach, Mike Oldfield, leccos od Jarka Nohavicy, Leonarda Cohena atd. atd. (Zná např. ještě někdo staré Collegium Musicum s Marianem Vargou? Taková Suita po tísíc a jednej noci...)