Výzkum a vývoj na KDF
Tato stránka shrnuje některé oblasti výzkumu, na kterých se KDF podílí, především ty, kde je k dispozici některá z publikací (obvykle diplomová či dizertační práce) v elektronické podobě.
Přehled řešených či nedávno dokončených projektů a grantů je na uveden na samostatné stránce.
Výzkumné nástroje pro pedagogiku a didaktiku fyziky dostupné v českém jazyce.
Pedagogický výzkum
Pracovníci KDF se podílejí na pedagogickém výzkumu v následujících oblastech:
- Vývoj a standardizace autoevaluačních nástrojů pro základní a střední školy
- V. Žák: Metody a formy výuky
- H. Kasíková; V. Žák: Učíme děti učit se
- Více informací k projektu Cesta ke kvalitě, v jehož rámci nástroje vznikly, najdete na http://www.nuov.cz/ae
- Zjišťování a analýza příčin, proč dnes fyzika na řadě ZŠ a SŠ málo podněcuje zájem žáků a studentů a nedostatečně je motivuje k volbě kariéry v oblasti přírodních věd a technických disciplín, a hledání možných cest, jak tento stav změnit.
- Výzkum názorů a postojů žáků ZŠ a SŠ k výuce fyziky
- Výzkum vnímání významu matematiky a fyziky středoškolskými studenty
- R. Pöschl: Vnímání významu matematiky a fyziky středoškolskými studenty
- ve výzkumu se pokračuje v rámci projektu v rámci Národního programu výzkumu II MŠMT „Fyzikální vzdělávání pro všestrannou přípravu a rozvoj lidských zdrojů na úrovni základních a středních škol“
- Výzkum zjišťování a posuzování parametrů kvality výuky fyziky na gymnáziu
- Spolupráce na projektu Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (NIQES) – vymezení přírodovědné gramotnosti a tvorba inspekčních nástrojů v této oblasti
Výzkum v didaktice fyziky a dalších přírodovědných předmětech
Pracovníci KDF vyvíjejí následující aktivity v oblasti výzkumu v didaktice fyziky a dalších přírodovědných předmětech.
- Výzkum prekoncepcí žáků a studentů.
- Některé publikace k tomuto tématu lze nalézt zde
- Zlepšení dovedností z oblastí didaktiky, pedagogiky a psychologie u budoucích učitelů fyziky: Analýza videozáznamů realizované výuky
- Podpořeno z Fondu vzdělávací politiky MŠMT na rok 2019, projekt Podpora přípravy budoucích učitelů matematiky, fyziky a informatiky na MFF UK
- Výsledky analýzy videonahrávek mikrovýstupu studentů učitelství fyziky
- Manuál k programu Behavioral Observation Research Interactive Software
- Evaluace videozáznamů demonstračních experimentů
- Pilotní šetření bylo podpořeno opatřením na podporu studijních programů specificky zaměřených na přípravu učitelů s deficitními aprobacemi na nepedagogických fakultách veřejných vysokých škol (2021)
- Zpráva z pilotní studie 2021
- Vnitřní motivace žáků vyšších ročníků středních škol a experimenty ve fyzice
- Tato studie vychází z teorie sebeurčení a zabývá se otázkou, co ovlivňuje vnitřní motivaci studentů při různých způsobech experimentování ve fyzice.
- Nástroj ke sběru dat: dotazník založený na Inventáři vnitřní motivace a rozšířený o otázky zabývající se tím, jak studenti vnímají fyziku jako školní předmět (Pavelkova et al., 2010) a zda hodlají studovat fyziku nebo přírodní vědy na vysoké škole.
- Demonstrační experimenty: článek Physics demonstrations: Who are the students appreciating them? (Kácovský & Snětinová, 2021)
- Vlastní experimentování studentů v Interaktivní fyzikální laboratoři (probíhající výzkum)
- Spoluúčast na projektu ESF Kompetence I - Aktivita 4: Využití výsledků výzkumů pro podporu škol a jejich vzdělávací práce. (VVV)
- Mandíková, D., Houfková, J. a kol.: Přírodovědné úlohy pro druhý stupeň základního vzdělávání. Náměty na rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění výzkumu TIMSS 2007. Ústav pro informace ve vzdělávání 2011. ISBN 978-80-211-0610-9
- Hejný, M., Houfková, J., Jirotková, D., Mandíková, D. a kol.: Matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání. Náměty na rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění výzkumu TIMSS 2007. Ústav pro informace ve vzdělávání 2011. ISBN 978-80-211-0611-6
- Mandíková, D., Houfková, J. a kol.: Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti. Utváření kompetencí žáků na základě zjištění šetření PISA 2009. Česká školní inspekce, Praha 2012. ISBN 978-80-905370-1-9
- Hejný, M., Houfková, J., Jirotková, D., Mandíková, D., Starý, K. a kol.: Čtenářské, matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání. Náměty pro rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění šetření TIMSS a PIRLS 2011. Česká školní inspekce, Praha 2013 ISBN 978-80-905370-7-1
- Vnímání grafů ve fyzice a práce s nimi
- Projekt Národního programu výzkumu II č. 2E06020:
Fyzikální vzdělávání pro všestrannou přípravu a rozvoj lidských zdrojů na úrovni základních a středních škol
Spolupráce na mezinárodních výzkumech a projektech
The ESTABLISH project
Vedení výzkumné části projektu zaměřené na zjištění dopadu výuky badatelskou metodou na žáky zúčasněné v projektu.- www stránky projektu: http://www.establish-fp7.eu/.
TIMSS (Třetí mezinárodní výzkum v matematice a přírodních vědách)
Spolupráce na přípravě a realizaci výzkumu TIMSS 1995 (zejména příprava praktických úloh a jejich testování na školách, kódování a zpracování výsledků), TIMSS-R 19991999, TIMSS 2007 a TIMSS 2011.- Mandíková, D., Palečková, J.: Videostudie TIMSS 1999 – jak se vyučuje přírodním vědám v různých zemích. Pedagogika, 3/2007, s. 238 -250
- Mandíková, D., Tomášek, V.: Výsledky českých žáků ve výzkumu TIMSS 2007. MFI, 19, č. 5, Prométheus, Praha 2010. s.275-291. ISSN 1210-1761
- Harapesová, T: Postoje českých žáků k přírodovědným předmětům a metody výuky těchto předmětů. (Analýza dat získaných v rámci mezinárodního výzkumu TIMSS). Obhájeno 2010.
- Harapesová, T.: Postoje českých žáků k přírodovědným předmětům a jejich časový vývoj (Analýza dat získaných v rámci mezinárodních výzkumů TIMSS a PISA). Obhájeno 2008.
- Vogalová, N.: Fyzikální úlohy výzkumu TIMSS – analýza výsledků českých žáků. Obhájeno 2009.
- Tomášek, V. a kol.: Výzkum TIMSS 2007. Úlohy z matematiky a přírodovědy pro 4. ročník. ÚIV, Praha 2009, ISBN 978-80-211-0586-7
- Tomášek, V. a kol.: Výzkum TIMSS 2007. Úlohy z přírodních věd pro 8. ročník. ÚIV, Praha 2009, ISBN 978-80-211-0589-8
- Janoušková, S., Tomášek, V. et al. TIMSS 2011: Úlohy z matematiky a přírodovědy pro 4. ročník. Praha: Česká školní inspekce, 2013. ISBN 978-80-905370-5-7
- R. Šrubař: Experimentální dovednosti žáků
TIMSS 2011
Spolupráce na vytváření rámcových oblastí pro testování z přírodních věd a posuzování testových úloh v rámci Science and Mathematics Item Review Committee TIMSS 2011.- TIMSS 2011 Assessemtnt Frameworks ke stažení v angličtině zde: http://timss.bc.edu/timss2011/frameworks.html.
PISA
Spolupráce na přípravě a realizaci výzkumu PISA 2000, 2003, 2006, 2009, 2012 a 2015- J. Palečková, D. Mandíková: Netradiční přírodovědné úlohy
- Mandíková, D., Palečková, J.: Přírodovědná gramotnost českých žáků – výsledky výzkumu PISA 2006 MFI 18, č. 4, Prométheus, Praha 2008. s. 214 - 229
- Mandíková, D.: Postoje žáků k přírodním vědám – výsledky výzkumu PISA 2006. Pedagogika, 59, 4/2009, UK PedF Praha, s.380-395, ISSN 0031-3815
- Mandíková, D., Palečková, J.: Výsledky českých žáků ve výzkumu PISA 2009 – zhoršení v matematice i přírodních vědách. MFI, 21, č. 4, Prométheus, Praha 2011. s. 210-222. ISSN 1210-1761
- Bašátková, K.: Přírodovědné úlohy výzkumu PISA - analýza výsledků českých žáků. Obhájeno 2009.
- Havlíček, K.: Přírodovědné úlohy výzkumu PISA 2009 - analýza výsledků českých žáků. Obhájeno 2012.
Japanese Science Lesson Video Study
- spoluúčast na projektu (r. 2002)
Fyzikální výzkum
Pracovníci KDF se podílejí na fyzikálním výzkumu v následujících oblastech
-
Doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D. se dlouhodobě zabývá problematikou mechanických a fyzikálních vlastností hořčíkových slitin, kompozitů a nanokompozitů na bázi Mg a Mg slitin. Pravidelně se účastní mezinárodních konferencí věnovaných této problematice, na některých z nich měl keynote přednášky (Japonsko, Švédsko, Slovensko). Je autorem nebo spoluautorem 67 článků v odborných časopisech a ve sbornících z mezinárodních konferencí. Na Web of Science je ke dni 4. 6. 2022 evidováno 36 jeho článků a celkem 417 jejich citací (počítáno bez autocitací). Je členem redakční rady časopisu Advanced Materials Letters (IAAM, Stockholm) a v současné době je hostujícím editorem zvláštního čísla časopisu Materials (ISSN 1996-1944, IF=3,623, category quartile Q1-Q2).