Jak žáky základních škol baví fyzika?
Jak žáky středních škol baví fyzika ve škole?
Jak žáky středních škol baví fyzika mimo školu?
Zábavnost x potřebnost fyziky v životě pohledem žáků středních škol
Jak žáky základních škol baví fyzika?
Fyzika ve škole mě docela baví, protože děláme pokusy, ale bavila by mě víc, kdybychom nepsali písemky z převodů.
Fyzika ve škole mě spíš nebaví, protože mě kámoška pomalu tahá s sebou a já jsem snadno ovladatelná, takže potom nedávám pozor, neumím to a potom mě to nebaví.
Výroky žáků základní školy- Fyzika bývá označována jako jeden z nejneoblíbenějších školních předmětů a toto tvrzení má oporu i ve výsledcích různých výzkumů. Pokud ovšem žáci jednotlivé předměty nesrovnávají, je jejich hodnocení, a to zejména žáky základních škol, spíše pozitivní. Jak žáci souhlasili s tvrzením, zda je fyzika baví či ne, ukazují následující grafy. Žáci mohli vyjádřit souhlas či nesouhlas pomocí čtyřstupňové škály - hodně baví, docela baví, spíš nebaví, vůbec nebaví. Přestože pouze necelých 20 % žáků uvedlo, že fyzika je hodně baví, k tomu, že je fyzika baví, se přiklonilo už celých 65 % žáků. Dle očekávání chlapce fyzika baví více než dívky. Více viz následující grafy.
- V úvodu dotazníku žáci poskytli některé údaje o sobě, např. věk, známku z fyziky na posledním vysvědčení, dosažené vzdělání matky/ otce, preference střední školy. Srovnáme-li rozdělení četností výběru možností velmi baví ... zcela nebaví pro skupiny žáků: s vyšším a nižším vzděláním otce/ matky, preference gymnázia či mezi „jedničkáři“, „dvojkaři“ a „trojkaři“, zcela nejvýraznější rozdíly jsou mezi rozložením četností pro skupiny žáků s různými známkami. Více viz následující graf. V tabulce jsou uvedena procenta žáků, kteří souhrnně vybrali možnosti hodně baví a docela baví, a žáků, kteří vybrali druhé dvě možnosti. Z této tabulky je patrné, že žáky se zhoršující se známkou fyzika baví méně. Nicméně i tak polovinu „trojkařů“ fyzika hodně nebo docela baví.
|
Jak žáky středních škol baví fyzika ve škole?
Fyzika ve škole mě docela baví, protože jsou i horší předměty.
Fyzika ve škole mě baví, ale jak kdy. Jsou témata, která hltám, a témata, u kterých usínám.
Fyzika ve škole mě nebaví, protože musím psát něco, čemu nerozumím.
Výroky žáků střední školyV dotazníku pro středoškoláky jsme rozlišovali mezi vnímáním fyziky ve škole a mimo školu. Žáci opět mohli vyjádřit souhlas či nesouhlas pomocí čtyřstupňové škály - hodně baví, docela baví, spíš nebaví, vůbec nebaví.
- Žáci středních škol jsou ve svém hodnocení méně pozitivní než žáci základních škol. Většina žáků (55 %) souhlasí s tvrzením, že je fyzika spíš nebaví či vůbec nebaví. Opět dle očekávání fyzika baví více chlapce než děvčata. Více viz následující grafy.
- V úvodu dotazníku žáci poskytli některé údaje o sobě, např. věk, známku z fyziky na posledním vysvědčení, dosažené vzdělání matky/ otce, preference střední školy. Srovnáme-li rozdělení četností výběru možností velmi baví ... zcela nebaví pro skupiny žáků: s vyšším a nižším vzděláním otce/ matky, preference gymnázia či mezi „jedničkáři“, „dvojkaři“ a „trojkaři“, zcela nejvýraznější rozdíly jsou mezi rozložením četností pro skupiny žáků s různými známkami. Více viz následující graf. V tabulce jsou uvedena procenta žáků, kteří souhrnně vybrali možnosti hodně baví a docela baví, a žáků, kteří vybrali druhé dvě možnosti. Z tabulky je zřejmé, že žáky se zhoršující se známkou fyzika baví méně.
Jak žáky středních škol baví fyzika mimo školu?
Fyzika ve škole mě spíš nebaví, ale mimo školu už vůbec. Ve škole je aspoň legrace.
Fyzika mimo školu mě docela baví, protože mě baví, že můžu sama na něco přicházet.
Fyzika mimo školu mě spíš nebaví, protože nemám doma povoleno dělat pokusy.
Výroky žáků střední školy- V dotazníku určeném pro žáky středních škol jsme rozlišovali mezi fyzikou ve škole a mimoškolními aktivitami vztahujícími se k fyzice. Jak žáky baví či nebaví fyzika, se kterou se setkávají mimo školu, ukazuje následující graf. Rozložení četností výběru jednotlivých možností je velmi podobné případu hodnocení fyziky jako školního předmětu.
- Předchozí výsledky ukazují, že, zda žáky fyzika baví či ne, nezáleží na tom, o jakou fyziku se jedná. Opět však může být zajímavé zjistit, jak vše ovlivňuje známka z fyziky. Následující tři grafy ukazují rozdíly, jak fyzika ve škole/mimo školu baví žáky, kteří měli na posledním vysvědčení známku 1, 2 a 3. Z grafů je zřejmé, že i to, zda mimoškolní fyzika žáky baví či nebaví, souvisí se známkou z tohoto předmětu. Dále se ukazuje, že žáky s lepší známkou z fyziky více baví fyzika ve škole než jako mimoškolní aktivita!
- Na konci dotazníku měli žáci uvést, zda se vůbec zajímají nějakým způsobem o fyziku i v době mimo vyučování. Následující graf ukazuje souvislost mezi zájmem o fyziku mimo školu a tím, zda žáky baví fyzika ve škole. Z grafu je patrné, že rozložení četností žáků, kteří se zajímají o fyziku mimo školu, je posunuto doleva (tedy více baví) než rozložení četností žáků, kteří se o fyziku mimo školu nezajímají. To je naopak posunuté doprava. Jak lze z grafu snadno zjistit, většina žáků se o fyziku mimo školu nezajímá. Vcelku pozitivním zjištěním je, že 40 % žáků, kteří se o mimoškolní fyziku nezajímají, fyzika ve škole baví.
Zábavnost x potřebnost fyziky v životě pohledem žáků středních škol
Fyziku v životě potřebovat nebudu. Chci sice změnit svět k lepšímu, ale ekologicky a k lepšímu.
Fyziku v životě potřebovat nebudu, chci studovat sport.
Fyziku v životě potřebovat nebudu, protože se ji budu snažit obloukem vyhýbat.
Fyziku v životě potřebovat budu. Např. moje potenciální děti se mne budou na všechno ptát, proč je to tak...
Fyziku v životě potřebovat budu, protože slouží k lepšímu přehledu a konstruktivnímu myšlení.
Fyziku v životě potřebovat budu, ale jen z praktického hlediska. Např. ochrana proti úrazu el. proudem.
Výroky žáků střední školy- V rámci dotazníku se žáci mohli vyjádřit, zda se domnívají, že fyziku budou potřebovat v životě. Vybírali pouze ze dvou možností ano/ne a někteří svůj výběr i zdůvodnili (viz ukázky výše). Rozložení relativních četností uvádí graf níže. Dále jsme zjišťovali, zda existuje souvislost mezi tím, zda žáky baví či nebaví fyzika a zda ji vnímají potřebnou pro další uplatnění v životě. Jak uvádí poslední graf, opět je rozložení četností pro žáky, kteří zvolili „ano“, a pro žáky, kteří se domnívají, že fyziku dále potřebovat nebudou, posunuté. V prvním případě doleva, v druhém doprava. Žáky, kteří vnímají fyziku jako nepotřebnou pro další život, fyzika ve škole spíše/vůbec nebaví.