Analýza a ověření příkladů dobré praxe
Jednou z cest, jak zlepšit výuku fyziky, je inspirovat se příklady dobrých učitelů – zjistit, jaký je jejich přístup k výuce fyziky, jaký volí obsah a metody, co je pro ně důležité, co si o nich myslí jejich žáci.
Naším cílem nebylo objevit všechny dobré učitele fyziky v České republice, ale najít „příklady dobré praxe“. Na základě zvolených kritérií jsme vybrali 35 dobrých učitelů fyziky z celé České republiky.
S každým z vybraných učitelů jsme vedli kvalitativní rozhovor zaměřený na následující okruhy otázek: volba učitelské profese, cíle, obsah výuky, metody a formy výuky, podmínky pro výuku, možnosti dalšího vzdělávání.
Z rozhovorů vyplynulo, že neexistuje jeden typ dobrých učitelů fyziky, každý z vybraných učitelů má osobitý styl výuky. Jedno však mají všichni vybraní dobří učitelé společné: nadšení pro svoje povolání, to, že do výuky dávají sama sebe, a že mají rádi své žáky, výuka je baví. Konkrétní podněty z rozhovorů s dobrými učiteli pro zlepšení výuky jsou uvedeny v publikaci Lze učit fyziku zajímavěji a lépe?, která vznikla v rámci tohoto projektu. Pro ilustraci uvedeme několik ukázek z výsledků rozhovorů:
Vybraní dobří učitelé chtějí:
- ukázat, že fyzika je praktická a je všude kolem nás,
- rozvíjet intelekt žáků, učit žáky řešit problémy,
- … aby žáky fyzika bavila.
Používají různé metody práce, například:
- učitel nechá žáky provádět experiment ve skupinkách, nalézat vysvětlení a „objevovat“ nové poznatky, sám pouze řídí případnou diskusi, vede žáky k potřebnému závěru,
- učitel dá nějaký příklad z praxe (například jaká vztlaková síla působí na jahodu v šampaňském), nechá žáky odhadovat potřebné veličiny, nejdříve odhadnout, a pak spočítat výsledek. Po provedení experimentu žáci diskutují, co by se stalo, kdyby se změnily některé počáteční podmínky.
- učitel nechává žáky hledat fyzikální jevy ve filmu (např. ve večerníčku Pat a Mat),
- učitel záměrně nabízí žákům špatné odpovědi, žáci musí dávat pozor, aby je odhalili.
- další uváděné příklady metod
Podle učitelů žáky nejvíc při výuce motivuje provádění pokusů, když si mohou něco zkusit sami a získají vlastní zkušenost, propojení fyziky s praxí, s každodenním životem, dobrá známka či hodnocení.
Pro získání úplnějšího obrazu vybraných učitelů fyziky jsme připravili dotazníky pro jejich žáky, které vyplnilo celkem 1335 žáků. Z dotazníků vyplynulo (viz následující graf), že vybrané učitele pokládají i jejich žáci za dobré:
V otevřené otázce v závěru dotazníku mohli žáci vlastními slovy vyjádřit, co na svých učitelích nejvíce oceňují. Můžeme si povšimnout, že žáci základních škol nejvíce oceňují srozumitelnost učitelova výkladu, kdežto žáci vyšších gymnázií nejvíce oceňují učitelův vztah k nim.
Pokud bychom se podrobněji podívali na to, co oceňují žáci základních škol na přístupu učitele k nim, vidíme, že nejvíce oceňují to, že je učitel ochotný jim pomoci a poradit.
Žáci vyšších gymnázií již oceňují trochu něco jiného na přístupu učitele k nim:
Podrobnější informace o výsledcích rozhovorů s dobrými učiteli i o tom, co si o nich myslí jejich žáci, lze nalézt v publikaci Lze učit fyziku zajímavěji a lépe? Příručka pro učitele. na stranách 87–108.