Kritéria při výběru učitelů jako příkladů „dobré praxe“
Před vlastním výběrem učitelů, kteří měli sloužit jako příklady dobré praxe, jsme stanovili následující kritéria, která (přirozeně ne všechna) by mohl „dobrý učitel splňovat“:
- navržení učitele jeho žáky (jednalo se o hlavní kritérium výběru), kteří jsou studenty buď některého z oborů fyziky na MFF UK, nebo studenty zapojenými do fyzikálních aktivit MFF UK pro středoškoláky (jako jsou odborná soustředění, korespondenční semináře apod.). K tomu účelu byl vypracován dotazník zadaný příslušným studentům, ve kterém studenti kromě obecného hodnocení výuky fyziky na základní a střední škole mohli také uvést kontakt na svého učitele, resp. učitelku fyziky, pokud je považovali za dobré. Celkem jsme získali vyplněné dotazníky od 315 respondentů.
- prokazatelné aktivity učitele - např. účast na dalším vzdělávání, na seminářích, autorství článků, popř. publikací, spolupráce s fakultami vzdělávajícími učitele apod.,
- úspěšnost žáků daného učitele - řešitelé FO a dalších fyzikálních soutěží,
- pozitivní zkušenost pracovníků KDF s aktivitami učitele - např. vedení pedagogické praxe, účast v projektu Heuréka a další.
Dovolíme si na tomto místě ještě jednou zdůraznit, že našim cílem nebylo objevit všechny dobré učitele fyziky v České republice, nebo učitele řadit do nějakého žebříčku, ale najít několik takových kantorů jako „příkladů dobré praxe“.