Metody používané vybranými dobrými učiteli v hodinách fyziky
Méně tradiční formy práce se třídou:
- Žáci vymýšlejí experimenty, předvádějí je ve třídě spolužákům, vyrábějí jednoduché pomůcky.
- Žáci, kteří nějaký problém pochopí dříve, ho vysvětlují pomalejším spolužákům.
- Žáci vyšších ročníků připravují hodiny přírodovědy pro žáky 4. a 5. tříd.
- Učitel cíleně zapojuje žáky do své výuky – jako demonstrátory, pomocníky apod.
- V laboratorních pracích nepracují všichni žáci na jednom tématu, jsou připraveny třeba tři náměty – tři různé laborky do jedné hodiny. Žáci si rozlosují skupiny, aby se učili pracovat třeba i s tím, koho nemají rádi.
Méně tradiční formy přístupu učitele k žákům a způsobu jejich hodnocení:
- Učitel se ptá žáků, co jim vyhovuje, co se jim na jeho výuce líbí a nelíbí. Žáci mu poskytují zpětnou vazbu, dokážou mu říct, co se jim líbí a co ne, i proč.
- Učitel při své práci vědomě využívá různé metody výuky, které vyhovují různým typům žáků.
- Hodnocení výsledků žáků je jednoznačné, žáci předem vědí, za co a jak budou hodnoceni a jak se to projeví na jejich klasifikaci (obvykle je přitom využíván bodový systém).
- Před každým testem mají žáci možnost řešit typové úlohy a případně konzultovat své problémy s učitelem (mimo vyučování).
- Podobně u maturity mají žáci ke každému z 30 témat deset příkladů, z nich si u zkoušky losují (dle názoru učitele je důležitější pořádná příprava než samotná zkouška).
- Žáci mohou při písemkách libovolně využívat taháky a sešity.
Využití mimoškolních aktivit a zdrojů:
- Učitel zadává dobrovolné domácí úkoly či domácí projekty, žáci své výsledky prezentují ve třídě, případně i před rodiči.
- Učitel v maximální možné míře propojuje školní výuku s každodenními zkušenostmi žáků, s jejich životem (například místo sterilních učebních pomůcek žáci váží vlastní prstýnek).
- Učitel využívá i mimoškolních zdrojů informací, pořádá exkurze a vycházky – například s žáky 7. třídy po probrání hydraulického zařízení zajde k uměleckému kováři, se studenty průmyslové školy do slévárny apod.
- Učitel vyhlašuje různé soutěže (výroba nejlepších vah, fyzikální pětiboj, výroba nejlepšího katapultu apod.), případně nabízí žákům účast v celostátních soutěžích (nejen fyzikální, ale i astronomická olympiáda, soutěže robotů, debrujárské soutěže atd.).
- Učitel využívá ve výuce aktuální informace (např. výročí prvního článku o Velkém třesku).
Využití herních prvků:
- Učitel nebo sami žáci připravují osmisměrky, křížovky a další hádanky na fyzikální témata.
- Občas učitel připraví fyzikální show, kde předvádí různé překvapivé experimenty.