Jak žákyně a žáci vnímají fyziku?
Rozsah vzorku dotazníkového šetření
V průběhu jara 2007 byl proveden sběr dat prostřednictvím dotazníku, a to jednak mezi žáky základních škol a jednak mezi středoškoláky (celkem 4234 respondentů). Počet respondentů ze ZŠ a odpovídajících tříd víceletých gymnázií byl 1886 (z toho 887 (47 %) dívek, 981 (52 %) chlapců, 18 neuvedlo) a respondentů ze SŠ bylo 2348 (985 (42 %) dívek, 1327 (57 %) chlapců, 36 neuvedlo).
Popis struktury dotazníku
Dotazníky, které byly použity pro získání dat, obsahují několik okruhů, které se týkají: preference oborů fyziky a konkrétních témat, preference činností ve výuce fyziky, motivace žáků proč se učit fyzice, oblíbenosti a potřebnosti fyziky pro žáky, gender hlediska, výběru povolání. Dotazník pro střední školu obsahuje celkem 15 tématicky členěných tabulek, dotazník pro základní školu o dvě méně. Celkově žáci a studenti vyjadřovali svůj názor k více než 200 jednotlivým položkám. Míru souhlasu či nesouhlasu vyjadřovali žáci převážně pomocí 4-bodové škály (1 - velmi souhlasím až 4 - velmi nesouhlasím). Některé otázky byly široce otevřené. Více o výběru vzorku a popisu struktury dotazníku viz prezentace na konferenci „Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 3“ (duben 2007, Srní, příspěvek).
Statistické zpracování dat
Data získaná z vyplněných dotazníků byla převedena do elektronické databáze a statisticky zpracována. V první fázi se jednalo převážně o popisnou statistiku - zjištění absolutní a relativní četnosti výběru stupně hodnocení pro každou položku, průměrné hodnocení vybraných položek všemi žáky, a to i zvlášť pro dívky/chlapce, různé věkové skupiny a různé další skupiny žáků. Dále pro vyvození relevantních závěrů byla zjišťována statistická významnost rozdílného hodnocení některých položek různými skupinami žáků.
Získané výsledky a závěry
Výsledky získané v rámci statistického zpracování dat byly prezentovány na konferencích a seminářích a publikovány ve sbornících těchto konferencí a dalších časopisech pro odbornou veřejnost. Více viz přehled publikací k tomuto projektu.
Vybrané výsledky a závěry jsou dále prezentovány i na těchto webových stránkách:
- Hlavní závěry
- Vybrané výsledky a závěry včetně formulovaných doporučení pro výuku fyziky
- Závěry prezentující, jak žáky baví fyzika, jak vnímají její užitečnost apod.
- Závěry určené zejména učitelům fyziky, které se týkají především preference témat a činností ve výuce fyziky
- Závěry pro výchovné poradce, učitele fyziky a další, týkající se představ o povoláních souvisejících s fyzikou
- Závěry z hlediska genderu
Cílem této prezentace dat je zejména jejich přiblížení vybraným cílovým skupinám, a to především z řad pedagogických pracovníků. V rámci prezentace je kladen důraz na podstatná zjištění, závěry. Dále jsou zde formulována doporučení pro výuku fyziku. Z důvodu lepší čtivosti je omezen popis statistického zpracování, který lze nalézt v publikovaných článcích. Prezentovaná data byla zpracována a vložena na webové stránky v rámci řešení dílčí aktivity tohoto projektu. Závěry jsou rozděleny do těchto kapitol: