Preference učitele nebo učitelky pro výuku fyziky
Preference témat a oborů ve výuce fyziky
Jak žáci vnímají genderové rozdíly ve vztahu k fyzice
Preference učitele nebo učitelky pro výuku fyziky
Vzhledem k tomu, že fyzika tradičně bývá chápána jako „mužská záležitost“, bylo zajímavé zjistit, zda žáci preferují i na výuku spíše učitele-muže, či učitelku-ženu nebo je jim to jedno. Získané výsledky ukazují následující grafy.
- Jak v případě ZŠ, tak SŠ nejvíce žáků vybralo možnost, že je jim to jedno. V případě žáků SŠ tak učinilo 60 %, v případě žáků ZŠ necelých 50 %. Dle očekávání, když už žáci vybírají dle pohlaví, pak preferují učitele (třetina žáků ZŠ a čtvrtina žáků SŠ). Žáci ZŠ jsou celkově více vyhraněnější. Ze srovnání odpovědí SŠ dívek a chlapců vyplývá, že chlapci by (oproti celkovým výsledkům) více preferovali učitele-muže. Zatímco dívky více uvádějí, že je jim to jedno.
Preference témat a oborů ve výuce fyziky
V části dotazníku se žáci mohli vyjádřit, jaké obory a jaká konkrétní témata by pro ně byla nejvíce zajímavá ve výuce fyziky. V preferenci oborů i témat existují genderové rozdíly. Podrobněji jsou výsledky z těchto částí dotazníku prezentovány v kapitolách Preference oborů ve výuce fyziky a Preference témat ve výuce fyziky. Zde zmíníme pouze nejdůležitější závěry a výsledky týkající se žáků středních škol.
- Chlapci uvádějí téměř vždy, že je daný obor zajímá více než dívky.
- Dívky více preferují pouze astrofyziku.
- Obě pohlaví shodně a v podstatě nejvíce zajímá optika.
- Co se týče konkrétních témat, zde je velmi důležité, že pokud panuje mezi dívkami a chlapci shoda v hodnocení, pak je (až na jednu výjimku) téma hodnoceno jako zajímavé. To ukazuje, že je možné do výuky zařadit témata, která budou gendrově spravedlivá a navíc pro žáky zajímavá. Pokud zkoumáme rozdíly v hodnocení, pak se ukazuje, že děvčata více preferují témata vztahující se k biologii apod. Naopak chlapci více pozitivněji hodnotí technická témata.
Jak žáci vnímají genderové rozdíly ve vztahu k fyzice
Část dotazníku byla zaměřena na zjišťování, jak žáci vnímají genderové rozdíly ve fyzice. Viz následující tabulka.
Získané výsledky uvádějí přehledně následující dva grafy. V grafu zobrazujícím data ze středních škol jsou uvedeny i získané relativní četnosti zvlášť pro dívky a chlapce.
- Pohledem do grafů snadno zjistíme, že žáci základních i středních škol mají velmi podobné vnímání genderových rozdílů. Ovšem u žáků ZŠ vybíralo položky „spíš kluci“ a „stejně“ téměř stejné procento žáků. U žáků středních škol je rozdíl překvapivě výraznější, a to ve prospěch chlapců.
- Bez ohledu na pohlaví respondenta vnímá většina studentů SŠ (60 %) fyziku jako obor určený pro chlapce, více než třetina se domnívá, že na pohlaví nezáleží (více viz Fyziku potřebují v povolání… a Fyziku umí lépe…). Zajímavý je rozdíl v odpovědích na využitelnost či potřebnost fyziky v povolání a v životě (viz první a čtvrtá část grafu). Zatímco fyziku jako potřebnou v povolání spíše pro chlapce hodnotí 60% studentů a bez rozdílu pohlaví necelých 40 %, využitelnost fyziky v životě spíše pro chlapce nebo pro obě pohlaví stejně vnímá shodně polovina studentů.
- Jak lze zjistit pohledem do grafu, ve většině případů není velký rozdíl mezi odpověďmi dívek a chlapců. Pouze v případě, kdy se měli studenti rozhodnout, kdo – spíš holky, spíš kluci, holky i kluci stejně – má z fyziky lepší známky (třetí část grafu), byla relativní četnost výběru jednotlivých odpovědí u dívek a chlapců rozdílná. Necelých 20 % dívek uvedlo, že lepší známky z fyziky mají spíš holky, 30 % uvedlo spíš kluci a polovina dívek zastává názor, že mezi dívkami a chlapci není rozdíl (v grafu znázorněno v třetím bloku v prostředním sloupci ozn. D). Odpovědi chlapců se mírně liší: o něco více chlapců než dívek se domnívá, že lepší známky mají spíš holky (přes 20 %) a spíš kluci (40 %). Naproti tomu méně chlapců (40 %) než dívek si myslí, že mezi známkami dívek a chlapců není rozdíl.