Projekt Národního programu výzkumu II č. 2E06020
Fyzikální vzdělávání pro všestrannou přípravu a rozvoj lidských zdrojů na úrovni základních a středních škol
Údaje o projektu
Období řešení: | 7/2006 – 12/2008 |
Řešitel: | doc. RNDr. Leoš Dvořák, CSc. |
Spoluřešitelé: | RNDr. Irena Dvořáková, PhDr. Martin Chvál, Ph.D, RNDr. Martina Kekule, doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D., RNDr. Dana Mandíková CSc., CSc., Mgr. Radko Pöschl, prof. RNDr. Emanuel Svoboda, RNDr. Vojtěch Žák, Ph.D. |
Garanti: | doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., prof. RNDr. Emanuel Svoboda, CSc. |
Zadavatel: | MŠMT |
Číslo grantu: | 2E06020 |
Program: | Lidské zdroje |
Tematická oblast: | Výzkum za účelem zkvalitnění základního, středního a terciárního školství i všeobecného rozvoje lidských zdrojů |
Téma: | Výzkum vedoucí ke zpracování rámcových vzdělávacích programů pro mateřské, základní a střední školy odrážející nároky nového vzdělávacího paradigmatu |
Anotace projektu
Fyzika, ač je jedním z klíčových oborů pro moderní civilizaci, je v současné době na většině ZŠ a SŠ jedním z nejméně oblíbených předmětů a zjevně málo motivuje žáky a studenty pro budoucí studium a kariéru v oblasti výzkumu a vývoje v přírodních vědách a technických disciplínách.
Navrhovaný projekt představuje šíře koncipovaný výzkum, který bude identifikovat a analyzovat příčiny této situace a hledat cesty k jejímu zlepšení. Při analýze dosavadní výuky fyziky na školách a jejích výsledků projekt využije dat z rozsáhlých mezinárodních výzkumů TIMSS a PISA, bude analyzovat „příklady dobré praxe“, tj. práci vybraných učitelů fyziky, a také možnosti, které pro výuku fyziky přinášejí nové technologie a podněty z oblasti neformálního vzdělávání. Projekt vyústí v rozpracování a dílčí ověření koncepce výuky fyziky ve školních vzdělávacích programech, která bude přispívat k rozvoji kompetencí žáků a studentů a k jejich motivaci pro volbu kariéry v přírodovědných a technických oborech.
Cíle projektu
- Identifikace a analýza faktorů a příčin, které vedou k tomu, že fyzika je málo oblíbeným předmětem na školách.
- Hlubší analýza dat z mezinárodních výzkumů TIMSS a PISA a jejich interpretace.
- Analýza a ověření příkladů dobré praxe a získání nových podnětů pro výuku fyziky.
- Rozpracování a dílčí ověření koncepce výuky fyziky v ŠVP, která bude přispívat k vytváření a rozvíjení kompetencí žáků a jejich motivaci pro volbu kariéry v oblasti výzkumu a vývoje v přírodních vědách a technických disciplínách.