Výzkumné nástroje pro didaktiku fyziky
Na tvorbě stránky se pracuje.
Na této stránce jsou k dispozici vybrané výzkumné nástroje. Jedná se o zahraniční dotazníky, které byly v rámci projektu ESTABLISH přeloženy do české jazyka a jsou tak k dispozici pro výzkum prováděný v České republice. Pro každý nástroj je uvedena jeho stručná charakteristika, odkaz na českou verzi dotazníku a odkaz na anglicky psaný zdroj.
Dostupné nástroje: EBAPS, IMI.
EBAPS
EPISTEMOLOGICAL BELIEFS ASSESSMENT FOR PHYSICAL SCIENCE/ Hodnocení epistemologických názorů na fyziku a chemii
Zdroj
Tento nástroj vytvořili a ověřili Andrew Elby, John Frederiksen, Christina Schwarz a Barbara White na University of California v Berkeley. Původní anglická verze nástroje včetně dokumentace je dostupná na této webové stránce.Cíle a zaměření
Cílem nástroje EBAPS je zjištění epistemologických postojů žáků, tedy jejich názorů na povahu znalostí a jejich získávání v rámci přírodních věd, konkrétně fyziky a chemie. EBAPS zjišťuje názory žáků v rámci pěti dimenzí, které se částečně překrývají (přeloženo z tohoto zdroje):
- Struktura vědeckých poznatků. Jsou znalosti z fyziky a chemie jen souborem nesourodých kusů, které jen sotva drží pohromadě, kterým chybí jasná struktura a které se skládají pouze z faktů a vzorců? Nebo jde naopak o koherentní, konceptuální, vysoce strukturovaný a jednotný celek?
- Charakter poznávání a učení se. Spočívá učení se vědě hlavně v přijímání informací? Nebo jde primárně o porozumění prostřednictvím aktivní práce s danou látkou, o spojování nového s předchozími zkušenostmi, intuicemi a znalostmi a o přemýšlení o vlastním porozumění a sledování procesu porozumění?
- Aplikovatelnost v reálném světě. Lze vědecké poznatky a způsoby myšlení využít pouze v určitých omezených oblastech, např. ve třídě či v laboratoři? Nebo lze vědu využít obecněji v reálném životě? Cílem těchto položek je zjistit, zdali žáci nahlížejí na aplikovatelnost vědeckých poznatků jako na cosi odlišného od jejich vlastní touhy aplikovat vědu v reálném životě, která vychází z jejich zájmů, cílů a dalších neepistemologických faktorů.
- Vývoj vědeckého poznání. V rámci této dimenze se zjišťuje, do jaké míry se žáci pohybují mezi dvěma extrémy: absolutismem (domněnce, že veškeré vědecké poznatky jsou „vytesány do kamene“) na straně jedné a krajním relativismem (nerozlišování mezi argumentací založenou na důkazech a pouhým názorem) na straně druhé.
- Zdroj schopnosti učit se. Závisí úspěch ve vědě většinou na vrozených schopnostech? Nebo se může většina lidí v osvojování (a praktikování) vědy zlepšovat? Cílem těchto položek je co nejvíce zmapovat epistemologické názory žáků na efektivitu tvrdé práce a kvalitní studijní strategie jako čehosi odlišného od jejich vlastní sebedůvěry a dalších názorů na sebe sama.
Popis nástroje
Nástroj tvoří celkem 30 položek, které přísluší jednotlivým škálám popsaným výše. Přiřazení položek ke škálám. U některých položek respondenti vyjadřují souhlas s tvrzením na pěti stupňové Likertově škále, další položky nabízejí výběr z několika odpovědí. Každá položka je hodnocena body v rozmezí 0 až 4. Skórování pro jednotlivé odpovědi či stupně škály není lineární. Skórování jednotlivých položek. Podrobněji o konstrukci položek a vyhodnocení viz dokument. Na vyplnění dotazníku žáky je doporučený čas 15-22 minut.
Standardizace nástroje
Přeložený text týkající se validity a reliability nástroje je k dispozici zde. Kritická diskuze podobných nástrojů. Kritická diskuze nástroje EBAPS.Česká verze dotazníku EBAPS
IMI
INTRINSIC MOTIVATION INVENTORY/ Inventář vnitřní motivace
Zdroj
Tento nástroj vytvořili a ověřili Richard Ryan a Edward Deci v rámci Self Determination Theory.Česká verze dotazníku
Českou verzi dotazníku použili Martina Kekule&Vojtěch Žák pro zjišťování zpětné vazby v rámci evropského projektu ESTABLISH. A dále Zdeněk Šabatka pro zjišťování vlivu aktivit v Interaktivní fyzikální laboratoři. Více viz jeho disertační práce: Experimenty pro interaktivní fyzikální laboratoř: pokusy a teorie.- Dotazník je dostupný zde.
- Faktorovou analýzu nad získanými daty provedl dr. Filip Dechtěrenko z Psychologického ústavu AV ČR. Výstup je uveden zde.
- Na základě FA je patrné, že položky dobře korespondují s původně vymezenými dimenzemi. Až na položky v rámci dimenze Hodnota/užitečnost, které vykazují nezanedbatelnou zátěž na dva faktory, které by odpovídaly dimenzi Zájem/potěšení a Hodnota/užitečnost. Jedná se zejména o položky č. 8, 10, 17, 24. Interpretace: Martina Kekule
- Dotazník vytvořený pro výzkum v Interaktivní fyzikální laboratoři (2017-2020, Kácovský a kol.) je dostupný zde .