Výzkum
Vnitřní motivace žáků při experimentálních aktivitách
Od roku 2017 se s kolegou Petrem Kácovským a částečně i s dalšími kolegy z našeho pracoviště zaměřujeme na zkoumání vlivu experimentálních aktivit na vnitřní motivaci studentů středních škol. V období mezi lety 2017 a 2020 jsme s využitím dotazníku Intrinsic Motivation Inventory (IMI), který vychází z teorie sebeurčení, provedli výzkum na více než 5000 účastnících demonstračních fyzikálních pokusů, na více než 2000 návštěvnících Interaktivní fyzikální laboratoře, založené na hands-on přístupu k experimentům, a na více než 2000 účastících interaktivní fyzikální show Fyzika všemi smysly. Výsledky postupně zpracováváme a publikujeme.
Kognitivní nároky kurikulárních dokumentů
Od roku 2019 jsem členkou výzkumného týmu složeného z odborníků z různých oborů (fyzika, chemie, biologie, geografie, geologie a matematika). Ten se zabývá analýzou kognitivní náročnosti zamýšleného kurikula na druhém stupni základních škol. Naším hlavním zaměřením jsou povinné očekávané výstupy vzdělávání, jak jsou specifikovány v národních vzdělávacích dokumentech. V roce 2021 jsme publikovali studii zaměřenou na Českou republiku, Estonsko, Polsko a Slovinsko, v roce 2024 nám vyšla publikace zaměřená na porovnání České republiky a Slovenska.
Strategie řešení úloh
Strategiím řešení úloh se věnuji od své disertační práce. Kromě zkoumání strategií, které žáci používají při řešení úloh, se také věnuji vytváření aktivit, které vybrané strategie rozvíjejí, a zpracování fyzikálních úloh do elektronické Sbírky řešených úloh.
Generativní AI ve výuce fyziky
Od roku 2023 se spolu s kolegy věnuji využití generativní AI ve výuce fyziky. Mezi zářím 2023 a únorem 2024 jsme uskutečnili průzkum zaměřený na zkušenosti studentů vyšších ročníků středních škol s používáním chatbotů v přírodovědných předmětech (fyzika, chemie a biologie). Dále se zabývám různými strategiemi promptování a přepínáním jazyka při práci s chatboty v kontextu fyziky.